1;) I alla trafiksituationer utkrävs ett absolut och totalt ansvar av fordonsföraren, t.o.m. när vägverket inte har skött sina åligganden, d.v.s. till exempel undermålig vintervägunderhåll, eller ej i tid reparerade vägskador. Allt måste, och även sker på fordonsförarens totala ansvar och omdöme, utom hastigheten, den är absolut. Där finns det ingen plats för den enskildes omdöme, där är personbilsföraren omyndig - och idiotförklarad!
2;) Jag är så gammal, att jag körde bil och buss 1961, när regering och vägverket gjorde dom första försöken med hastighetsbegränsningar. Högsta hastighet för personbil sattes då till 90 km/tim. Motorväg i Sverige var en c:a 1 mil lång sträcka mellan Malmö och Lund. (Hastigheten på den känner jag inte till - antagligen fri fart.) Lastbil och buss, som på den tiden fick vara 2,25 m. breda och ekipagenas max.vikt fick vara 24 ton, hade en högsta tillåtna hastighet av 70 km/tim, ekipage med släp hade ännu lägre tillåtna hastighet - jag tror den var 60 km.
Idag är maxbredden på tunga fordon 2,65 m, maxvikten är 65 ton, hastigheten är höjd till 80 km/tim. - i praktiken susar dom fram med 85 - 89 km - hastighet (bussar får köra i 90 km/tim.), men personbilshastigheten är, på dom flesta av 60 - talets 90 - vägar, sänkt till 80 eller 70 km/tim, med rapporteringsskyldighet, från polisen = bötfällning, för varje km som den hastigheten överskrids.
Alltså: både dom tunga fordonen och deras förare måste ha utvecklats till en oerhört högre nivå, medan personbilarna har förlorat trafiksäkerhetskvalitet och deras förare har förlorat kompetens, trots den stora byråkratiseringen av körkortskraven, alla särkraven på personbilarnas utförande, alla teknikens framsteg i bilarnas konstruktioner och kvalitet!??
3;) För några år sen höjs plötsligt den tillåtna hastigheten från 30 till 40 km/tim. för traktorer, ett ofjädrat fordon utan vägegenskaper, skuttar vanligen fram på oftast dom smalaste och sämsta landsvägarna, är lika bred som en lastbil, har ofta otympliga påhäng, (tröskor och plogar, harvar och div. andra släp) behöver inte kontrollbesiktigas, kan köras av en 15-åring, men även den tycks ha utvecklats mer än personbilen ... jo, jo ..
Med samma genidrag togs alla 110-skyltar bort på motorvägarna med motiveringen att alla bilister i Sverige skall veta att normalhastigheten på svenska motorvägar är 110 km/tim.
Fem år senare kom någon ny idéspruta till tals och tyckte att det nog var ganska bra med skyltar som visade hastighetsbestämmelserna med siffror i alla fall (ifall att det skulle hända att en utlänning skulle förirra sig in i Sverige?). Sagt och gjort alla 50 och 110-skyltarna sattes upp igen.
Frågan är alltså hur dyrt blev dessa "brain storms" för skattebetalarna? Och kanske framför allt, vad bidrog detta med i trafiksäkerhetsarbetet??
P.S.12/1-2012. När dom stängslade 1+2-körbanorna började byggas i Sverige har man använt ett märke som varnar för att dubbla körbanor upphör om 400 meter och så en gång till som betyder väl att nu är det dags.
Plötsligt för något år sen, på E18 mellan Örebro och Köping, dyker det upp en skylt som används på kontinenten, där den varnar för infarter på motorvägen, men skylten används inte i Sverige. Vad var det för fel på en enkel, lättförståelig symbol, att användas överallt? Varför förvilla trafikanterna med med en ny symbol som nästan inga svenska bilister har sett?
På svenska betyder den" sammanvävning" |
Varför används dom svenska vägarna som experimentplats för Vägverkets idésprutor?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar