måndag 9 april 2018

Dom ger sig aldrig!


   2015 dök det upp en artikel som jag då uppfattade som parodisk, osannolik. Nu två och ett halv år senare håller parodin på att bli en Orwellsk sanning.
   Då, för knappt tre år sedan dök en artikel upp om en  motion under miljöpartiets kongress, som verkade bara just - osannolik - miljöextrem. Jag lägger in artikeln igen;

 

   
    Jag citerar även delvis vad jag då skrev, för jag hade tydligen väldigt svårt att uppfatta verkligheten! D.v.s. att det finns så radikala stollar med så mycket inflytande i ett lands lagstiftande församling och regering! Skriften kommer här nedanför;

   Skrivet den 6 juni 2015
  Här nedan är ett exempel på hur man i Miljöpartiet resonerar och prioriterar, hur man uppfattar andras gentemot sina intressen och hur seriöst man vill samarbeta med andra utanför sina särintressen.

   Till MP- kongressen 12 - 14 juni i Örebro anförs i motion nr: 9.13 att "nöjesflygandet måste bli tråkigare".
   Motionären föreslår att "säkerhetskontrollen vid svenska flygplatser utökas med kontrollfrågor av typen: "du vet väl att nöjesflygandet är den onödigaste formen av klimatförstöring?"
   Vidare tycker motionären: "att felaktigt svar genast leder flygresenären till ett informationsmöte med en uniformerad klimatinformatör som försenar flygresenären"Det finns mer i den gröna lattjo - lajbanlådan, i ivern att få bort nöjesflyget: "byråkrati, kontrollfrågor, väntetider, extra säkerhetskontroller, sänkt bekvämlighet, höjda priser, flygransoneringar" o.s.v.

   Allt detta lät för mig enbart som sjuka fantasier, ungefär som när veganer bränner Arlas bilar för att dom fraktar mjölk, men nu skriver en regeringsmedlem, vice statsminister Isabella Lövin på fullt allvar som följer;

DN DEBATT 1/4 2018. I dag börjar den flygskatt gälla som MP tagit strid för införa. I ett nästa steg vill vi ge i uppdrag till statliga Swedavia, som äger och driver flygplatser, att arbeta för minskat flygresande. Så som Systembolaget arbetar för att minska alkoholens skadeverkningar. Vi vill också att flygresereklam ska innehålla uppgift om klimatpåverkan, skriver språkröret Isabella Lövin (MP).

 Som ett naturligt nästa steg för att skapa samstämmighet i politiken vill Miljöpartiet att statliga Swedavia nu också får ett uppdrag att arbeta för minskat flygresande.
   I direkt konflikt med forskarnas råd arbetar Swedavia nu för en utbyggnad av flyget, baserat på sina egna beräkningar om att vi kommer att vilja flyga dubbelt så mycket 2040 som vi gör i dag. Det är att backa in i framtiden och undergräva effekterna av en flygskatt, och bortse från ett minskat behov av flyg vid färdigställande av höghastighetsbanor till kontinenten.
   Miljöpartiet föreslår nu två åtgärder som bidrar till en positiv beteendeförändring i samhället.
   För att bidra till önskade beteendeförändringar föreslår Miljöpartiet att Swedavia genom statens ägaranvisning får ansvar för att informera om flygets negativa klimatpåverkan.
   Detta kan liknas vid statens ägaranvisningar till Systembolaget. Där står att ”Bolagets uppdrag är att med ensamrätt, och med ansvar och god service, sälja sprit, vin och starköl och att informera om alkoholens skadeverkningar”.
   För att underlätta för resenärer att göra klimatsmarta val vill Miljöpartiet att det ska vara krav för den som gör reklam för en flygresa att också uppge hur stor klimatpåverkan flyg­resan har.

   Nu skall det bli någon sorts Motbok på flygresandet! Länge leve idioterna! Följdriktigt så måste väl även tågresorna varudeklareras. Kanske även skornas, jeansens, ja även palestinaschalarnas klimatpåverkan deklareras. Ett oändligt område öppnar sig för nya statliga verk för statlig reglering - ända in i kalsongerna och inte att förglömma - hur mycket klimatpåverkan bidrar alla vinflaskor, från alla världens hörn till kvarterskrogarna på Söder? - Miljöpartiet är nog ganska nära onormalismen! - Nästan som veganer.   
   Naturligtvis kommer människorna att fortsätta att resa och det med det snabbaste färdsättet. Om Swedavia prognostiserar ökad flygverksamhet i framtiden så är det en sannolik och trovärdig prognos. Om flygverksamheten skall minskas så måste det med nödvändighet ske med ransoneringsåtgärder. (Flygskatten är en ren pseudoåtgärd, utan effekt). Med andra ord att staten inskränker individernas möjligheter att flyga och därmed rörelsefrihet med tvång d.v.s. påbud och t.o.m. förbud. Är det den staten vi verkligen skall ha?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar