den svamlande vice blänger ... |
När jag råkade att titta på interpellations-debatten 6-11.2014 fick Åsa Romson, upprepade gånger, frågan om Brommas framtid. Alla gångerna lyckades hon att undvika att svara på frågan. Hon lyckades däremot berätta hur mycket mer folk skall åka snabbtåg, som jag förstod, någon gång i framtiden (sådär om tjugo eller femtio år), när snabbtågen eventuellt blir utbyggda. Att lägga ner stadsnära flygfält möter absolut inga hinder, enligt henne. (Det var det närmaste hon kom ordet Bromma). Som exempel hänvisade hon till Bulltofta, Torslanda, Tullinge och Barkarby som stadsnära, nedlagda flygfält. I egenskap av inte bara varandes regeringsmedlem, utan i en position av att kunna vara ställföreträdande statsminister, använder hon sig av vilseledande argumentation. En argumentation som hör hemma på torgmöten.-Inte i regering och riksdag, var man formar ett lands reella framtid.
Bulltofta lades ner 1972 för att det inte fanns plats att utvidga flygplatsen till dom kommande behoven. Torslanda är nedlagt på grund av att banorna blev för korta. Stadsnära flygplats i Göteborg har istället blivit Säve, ett tidigare militärt flygfält. Tullinge och Barkarby har aldrig haft med trafikflyg att göra, båda var enbart militära flygfält. Bromma är navet för industri - och samhällskommunikationer över hela Sverige. Luftfartsverket, eller som den nu heter Swedavia, har klart och entydigt meddelat att Arlanda absolut inte har kapacitet att överta Brommas roll, i synnerhet under pikarna, - morgon och kväll.
... på Åsa Coenraads som frågar |
Efter en flera minuter lång utsvävning om illa skötta järnvägar, avslutade vice statsministern, att fler tåg och täta städer är framtidens utveckling. - Så talar en Stockholmsk miljöpartist med hybris!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar