I en ingress i Svenskan står det: "Den sittande regeringen har det inte lätt. Ingen annan regering har någonsin fått så enig och omfattande kritik av konstitutionsutskottet (KU). Vice statsministern Åsa Romson har, som Matthias Sundin (FP) påpekade i KU, fått mer enig kritik än vad hela regeringar brukar få. Detta är något av ett konststycke att lyckas med det på bara några månader.
______________________________
Det nedanstående är vad som refererats av hennes olika svar.
Rent teoretiskt kan det finnas ett problem och får jag ta till mig och formulera mig ännu tydligare i framtiden", säger Åsa Romson, som också är vice statsminister.
Anmälan mot Romson gällde uttalanden där hon beklagade att Naturvårdsverket hade beslutat att delegera, lämna över, rätten att besluta om licensjakt på varg till ett antal länsstyrelser. KU menar att det inte är uteslutet att länsstyrelserna, och senare Naturvårdsverket, kunde uppfatta det som ett försök att påverka dem inför kommande beslut.
"Det är uppenbart att länsstyrelserna inte tog något intryck, det var inte heller avsikten", säger Romson.
KU:s ordförande Andreas Norlén (M) hävdade i samband med pressträffen att flera av de ärenden, som KU granskat har sig grund i att Socialdemokraterna och Miljöpartiet har svårt att samarbeta i regeringen. Det gäller ärenden som frysningen av bygget av Förbifart Stockholm, en motorväg som Miljöpartiet varit hård motståndare till, och ett påskyndat beslut att utse en samordnare för en möjlig avveckling av Bromma flygplats. Men enligt Åsa Romson finns det inget bakom sådana påståenden.
"Nej, det är inget av de här ärendena som visar att vi har svårt att samarbeta", säger Romson.
____________________________
Ni inser väl att enligt Åsa så är det i konstitutionsutskottet som dumskallarna sitter, som inte förstår någonting. Hon kan inte erkänna den minsta felbarhet, i sina ögon är hon bara ofelbar. Gud bevare att hon i egenskap av sitt, slentrian- och procedurmässigt, tilldelade ämbete hamnar i sitsen att behöva ta beslut för och leda hela Sverige. Då är jag rädd att hennes hybris i kombination med hennes ofelbarhet och okunnighet, kan göra Sverige till en tragisk spillra av sin forna pragmatiskt ganska välbalanserade, socialistiska storhet.
Här nedan är ett exempel på hur man i Miljöpartiet resonerar och prioriterar, hur man uppfattar andras gentemot sina intressen och hur seriöst man vill samarbeta med andra utanför sina särintressen.
Till MP- kongressen 12 - 14 juni i Örebro anförs i motion nr: 9.13 att "nöjesflygandet måste bli tråkigare".
Motionären föreslår att "säkerhetskontrollen vid svenska flygplatser utökas med kontrollfrågor av typen: "du vet väl att nöjesflygandet är den onödigaste formen av klimatförstöring?"
Vidare tycker motionären: "att felaktigt svar genast leder flygresenären till ett informationsmöte med en uniformerad klimatinformatör som försenar flygresenären". Det finns mer i den gröna lattjo - lajbanlådan i ivern att få bort nöjesflyget: "byråkrati, kontrollfrågor, väntetider, extra säkerhetskontroller, sänkt bekvämlighet, höjda priser, flygransoneringar" o.s.v.
Inse bara att detta begränsar sig inte det minsta till flyget. Detta flum kan drabba vad som helst i samhällsfunktionerna. (Ordet flum är nästan för flummigt för att användas här, det ordet ger ett lätt löjets skimmer över frågorna. - Detta är mycket mera allvarligt än så!)
Är det någon som kommer ihåg Åsas olika svar på den förbjudna bottenfärgen? Först: "jag visste inte om att den var förbjuden." Ett svar av en doktorand i miljörätt !! Nästa: "det var min man som köpte den." Och så klämde hon in med den sista spiken: "Men vi underhåller ju en skuta, ett kulturobjekt." Underhållet består nog enbart i att dom har skutan till nöjessegling, med dieselmotor och avloppsvatten direkt i sjön.
Den som orkar kan läsa hela artikeln, som jag har saxat ur, här nedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar