Jag hinner inte med. - Stollarna i Sveriges regering blir stolligare för varje dag. Nu skall bensin och diesel förbjudas i Sverige. Visserligen är rubriken vinklad, men att bara den drömda tanken ur ordförandens, för trafikutskottet i Sveriges riksdag, mun är en varning för hur orealistiskt besluten tas. Hur ett pragmatiskt, seriöst parti, som faktiskt under ett halvsekel har varit Sveriges ryggrad, bara kan samarbeta med dessa stollar, kan jag bara inte begripa. Man kanske bör säga före detta seriöst parti, för även där saknas det numera erfarenhet.
Svensson Smith (MP): Förbjud bensin och diesel.
Sverige bör ta ett steg längre för en bättre miljö - och förbjuda bensin och diesel.
Det skriver riksdagsledamoten Karin Svensson Smith (MP) på Dagens Industri Debatt:
Stollan i fråga |
I en debattartikel i Dagens Industri skriver hon att användningen av fossila bränslen bör fasas ut och till slut förbjudas. En av anledningarna är att koldioxidskatter fungerar dåligt när priset på olja sjunker.
När oljepriset stiger katastrofalt snabbt, då bara ler stollarna i mjugg och oroar sig inte alls över att svenska arbetare, utanför storstäderna, får sina levnadsförhållanden fördyrade. Redan för många år sen så kallade, denna Karin Svensson Smith, tillhörande stollepartiet, landsbygdsarbetarnas arbetsreseavdrag, för skattesubventionering. Hon tänkte väl sig att dom kunde gå eller cykla upp till åtta mil enkel väg!
Hon argumenterar i stället för en så kallad kvotplikt, som ska tvinga oljebolagen att sälja en större mängd förnybara drivmedel för varje liter bensin eller diesel de säljer.
Miljöpartiet lyckades redan för c:a tio år sen genomdriva att bensinstationerna blev tvungna att installera alternativa bränslen på varje station. Resultatet blev att över 2000 mindre stationer, där installationskostnaderna översteg inkomsterna, lades ner, vilket naturligtvis skedde i glesbyggden. Numera är det orter i Norrland, som har upp till nio mil till närmaste bensinpump.
"Kräver förbud"
På sikt bör kvotplikten höjas så att de fossila bränslena i praktiken blir förbjudna.
Karin Svensson Smith argumenterar även för ett annat sätt fasa ut bensin och diesel. Det handlar om att begränsa mängden fossila drivmedel som får säljas.
Ransonering, vilken strålande idé! - Då borde det med automatik följa ransonering av mängden varor och olika alternativa fabrikat i städernas affärer och shoppingcentra!
"Det är dags för drivmedelspolitiken att höja blicken och seriöst ta ansvar för att skapa ett transportsystem som är fossilfritt inom 15–20 år. Det språnget kan inte tas genom att steg för steg höja koldioxidskatten utan det kräver att fossila drivmedel förbjuds." skriver hon.
C och M sågar förslaget
Centerpartiets Kristina Yngwe, vice ordförande i miljö- och jordbruksutskottet välkomnar ambitionen att fasa ut fossila drivmedel över tid men är samtidigt kritisk till förbud. Hon anklagar regeringen för att driva en irrationell miljöpolitik.
– Tyvärr agerar regeringen bakvänt och ologiskt i miljöfrågorna. Så här långt har man höjt skatterna även på biodrivmedel och skurit bort laddstolpar för elbilar ur budgeten. Man slår tämligen hårt mot alla alternativ vid sidan av häst och vagn, säger hon i en kommentar.
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson säger att ett förbud skulle slå hårt mot landsbyggden.
Det skulle inte slå hårt - det skulle förlama landsbygden! Samma lansbygd som försörjer stollarna i städerna.
– Miljöpartiet utgår från att alla har nära till bussen eller tunnelbanan. Så är det verkligen inte. Miljöpartiet har fått ett stort inflytande på regeringens politik och jag undrar vad
socialdemokratiska väljare tycker om Miljöpartiets förslag?
Så länge som dom bor i storstäderna så bryr dom sig inte alls!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar