Den 22 november 2011 skrev jag en betraktelse som jag då kallade Nano. Ämnet hämtade jag från tidningen Motor. - Idag den 7 mars 2017 - minst sex år för sent - hittar jag en annan artikel om problemet. En artikel som inte alldeles för många kommer att läsa, för det är en debattartikel, vilket inte så många orkar fördjupa sig i. Vinterhjul på lastbilar existerade inte ens i tanken 2011, så den delen är en nyhet i den ena nyfunna artikeln av idag, men i övrigt så är det skandal att politiska och ideologiska orsaker får tysta ner fakta. Jag kopierar dom båda nyfunna artiklarna.
”Vinterdäckslagen är livsfarlig”
OPINION · ”Vinterdäckslagen är usel. Tandlös. Farlig för liv och lem. Och en nationalekonomisk katastrof”, skriver Robert Collin.
Lagen om vinterdäck från den 1 december till den 31 mars gäller numera också tunga fordon. Som långtradare och bussar. Men precis som med personbilarna gäller lagen endast ”vid vinterväglag”. Och inte nog med det.
Vinterdäckslagen för tunga fordon gäller bara drivaxlarna.
Mönsterdjupet måste vara minst 5 mm på alla lastbilens däck, fortfarande vid vinterväglag. Men det står särskilt i lagtexten att släpvagnar inte behöver så stort mönsterdjup, och absolut inte vinterdäck.
För långtradarsläpen räcker 1,6 millimeters mönsterdjup på stenhårda sommardäck även i snöstorm.
Är det här en bra lag? Nej, den är usel. Tandlös. Farlig för liv och lem. Och en nationalekonomisk katastrof.
Det räcker att googla på ”lastbilar och kaos” och gärna lägga till ”E4 eller E6” för att se vidden av misslyckandet.
På söndagskvällen fastnade omkring hundra långtradare i en backe på E6:an mellan Stenungsund och Ljungskile. De flesta stod kvar hela natten.
En lastbil halkade av vägen vid Tingstadstunneln i centrala Göteborg på söndagskvällen och blockerade trafiken.
En lastbil halkade av vägen vid Tingstadstunneln i centrala Göteborg på söndagskvällen och blockerade trafiken.
En annan lastbil körde av vägen vid Falköping.
Jag har inte kollat däcken på alla de här fordonen. Men jag vet att 5 mm mönsterdjup och vinterdäck på drivhjulen inte räcker till.
Varför kör lastbilar av vägen? För att de inte kan styra i snön eller på isen med sina stenhårda sommardäck på framhjulen.
Varför sladdar ofta släpen i diket eller tvärs över vägen när föraren försöker bromsa? För att släpen har nästan blankslitna stenhårda sommardäck.Och det är tillåtet!
Vinterdäckslagen, både för personbilar och tunga fordon måste skrivas om och skärpas.
Först måste tillägget ”vid vinterväglag” tas bort direkt. Det är illa nog när det gäller personbilar men blir ännu värre för den tunga trafiken eftersom framförallt utländska lastbilar kan köra in i Sverige på slitna sommardäck om det råkar vara sommarväglag vid färjeläget.
Polisen kan inte stoppa bilarna vid gränsen, även om väderprognosen talar om snökaos ett par timmar senare.
När lastbilarna väl står och blockerar vägen, eller orsakar allvarliga olyckor med personbilar är det för sent. Ett löjligt litet bötesföreläggande, som dessutom sällan betalas, avskräcker inte.
Sen måste lagen gälla även de styrande framhjulen. Drivhjulslagen kom till för att undvika att lastbilarna kör fast i backar, men har aldrig hindrat dikeskörningar.
Och slutligen måste lagen även gälla släpvagnarna.
Alltså:
”Vinterdäck måste användas på lastbilens driv- och framhjul och på släpvagnarna från den 1 december till den 31 mars. Mönsterdjupet på samtliga däck måste vara minst 5 mm.” (Ja, perioden kan gärna förlängas till 15 november – 15 april)
”Vinterdäck måste användas på lastbilens driv- och framhjul och på släpvagnarna från den 1 december till den 31 mars. Mönsterdjupet på samtliga däck måste vara minst 5 mm.” (Ja, perioden kan gärna förlängas till 15 november – 15 april)
Så svårt kan det väl inte vara att förstå? Jag menar.
Vanligt folk förstår ju. Men tydligen inte politiker och tjänstemännen på Trafikverket.
”Sanningen om dubbdäck mörkas”
VINTERDÄCK · ”Partiklarna som dubbdäcken river upp ur asfalten är betydligt större än de som kommer från förbränning och är därmed inte lika farliga”, skriver Robert Collin i en debattartikel som publicerades den 19 november 2015.
När Umeå Universitet och Svenska Miljöinstitutet IVL tidigare i år undersökte hur många svenskar som dödas av partiklar varje år var resultatet så häpnadsväckande att man i sitt pressmeddelande dolde de verkliga siffrorna.
I pressmeddelandet står det att 5 500 svenskar dör varje år på grund av partiklar och att ”Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck”.
Men det räcker med att läsa sammanfattningen till den gedigna forskningsrapporten (med publikationsnummer B2197) för att se att dubbdäcken knappast har någon påverkan över huvudtaget på folkhälsan.
Så medan många påstår att det är dubbdäcken dödar visar nu forskarna i Umeå att det mesta av partiklarna kommer från smutsig industri i Europa.
Det handlar om kolkraftverk och tung industri i Tyskland, Polen och andra Centraleuropeiska länder. De här partiklarna är dessutom extra små, så kallade PM2,5, de följer med vindarna hundratals mil och tränger in i blodomloppet och kan orsaka cancer när man andas in dem.
Forskarna skriver att 3 000 svenskar dör varje år på grund av partiklar som kommer från andra länder.
Vedeldning i Sverige dödar ytterligare 1 000 personer varje år. Den största delen av dessa försbänningspartiklar kommer från fjärrvärmeverken som eldas med ved och med sopor. Inte från braskaminer och vedpannor hemma.
Ytterligare 1 300 personer dödas av partiklar som kommer från bilavgaser, skriver forskarna.
Det handlar framför allt om kväveoxider (NOx) som kommer från smutsiga dieselbilar. Främst lastbilar. Och det handlar fortfarande om de mycket små PM2,5-partiklarna.
Nu är vi uppe i 5 300 personer som dödas av partiklar i förtid i Sverige varje år.
Det totala antalet svenskar som dör i förtid för att de andas in dålig, förorenad luft är enligt forskarna i Umeå och på IVL 5 500 personer.
Någon kanske börjar undra hur många som dödas av dubbdäcken. De dubbdäck som i debatten bär hela skulden till den dåliga svenska luften.
Dubbdäcken som alltid ska förbjudas eller straffbeskattas för att mätningar på Hornsgatan i Stockholm visar höga partikelvärden.
Partiklarna som dubbdäcken river upp ur asfalten är betydligt större än de som kommer från förbränning och är därmed inte lika farliga.
Den partikelstorleken kallas PM10. De kan inte som PM2,5 tränga in i blodomloppet. De orsakar inte cancer. De kan däremot vara besvärande för barn och gamla med luftrörsproblem.
Så här skriver forskarna i den nya rapporten:
”Utöver dessa dödsfall (alltså de 5 300 som orsakas av partiklar som kommer från förbränning i Europa och i Sverige, min anm) uppskattar vi att ytterligare drygt 200 dödsfall orsakas av vägdamm.
5 500 dödas av partiklar varje år. 200 av de dödsfallen beror enligt experterna i Umeå på vägdamm, som delvis kommer från dubbdäcken.
Men inte ett ord om den saken i pressmeddelandet. Där står det att: "Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck.”
Vilket ju vid en hastig genomläsning bekräftar myten att dubbdäck dödar.
Frågan om dubbarnas inverkan på folkhälsan är så förljugen och så infekterad efter år av falsk information från Vägverket, Trafikverket, forskningsinstitutet VTI och från politiker från Miljöpartiet till Moderaterna att när det äntligen kommer en korrekt rapport från Umeå Universitet, som är världsledande på partikelforskning, så mörkas resultatet.
Pressmeddelandet har skrivits av universitetets samarbetspartner, det halvstatliga IVL, där man vägrar att ge upp sin dolda agenda.
Ja, dubbar sliter på asfalten och ja, det kostar pengar att asfaltera om. Men dra inte in folkhälsan för att dra ner på kostnaderna för väghållningen.
Sedan hittade jag artikel skriven av en madam Raziyeh Khodayari med titel: Områdesansvarig miljö och bränsle. Svensk Fjärrvärme.
Hon anklagar Robert Collin för osaklighet emedan han skriver att fjärrvärme gör stora utsläpp och därmed förorsakar x antal onödiga dödsfall. Enligt henne så felciterar han forskningsrapporten, där hon påstår att forskarna inte ens nämner fjärrvärme, att han gör det hela enbart i sin iver att försvara dubbdäcken. Hennes motivering är att svensk fjärrvärme har så god rening att stort sett ingenting kommer ut! - Kan det vara en partsinlaga?
Min tanke är att om nu dom små nanopartiklarna är så små att dom passerar diverse spärrar i blodbanan, hur ser då filtren ut som klarar av att rensa svensk fjärrvärme?
Sedan dyker en Karin Sjöberg, enhetschef och rapportförfattare för Svenska Miljöinstitutet ILV, upp gör en s.k. slutreplik, där hon lite fegt egentligen inte säger någonting alls, förtydligar eller tillrättalägger ingenting. Bara slår fast att Robert Collin missförstår allting utan att precisera hans fel.
Jag har därför tagit med Collins tredje artikel, för där har han konkreta saker att säga.
”Låt inte myten om de farliga dubbdäcken leva vidare”
TRANSPORT · ”Orimligt att myndigheter, politiker, forskare och journalister år efter år skyller partiklarna i luften på dubbdäcken medan forskningen visar att dubbdäcken knappt har någon betydelse alls”, skriver Robert Collin.
Svenska Miljöinstitutet IVL slår tillsammans med Umeå Universitet fast att 5 500 svenskar får sitt liv förkortat varje år på grund av partiklar.
3 000 dör av små så kallade PM2,5-partiklar som kommer med vinden från smutsig industri i Europa, 1 300 dör av lika små partiklar från dieselbilar och 1 000 på grund av lika små partiklar från vedeldning.
Bara 200 dör enligt forskarna för att de andas in de större PM10-partiklarna, som kommer från vägdamm, delvis orsakat av dubbdäck.
Men i pressmeddelandet som skickats ut av IVL låter rapportförfattaren Karin Sjöberg myten om de farliga dubbdäcken leva vidare.
När jag tar upp ämnet i en debattartikel på SVT Opinion skriver Sjöberg en replik att jag missförstått precis allting.
Men om jag missförstått budskapet från IVL som ända sedan en tidigare rapport, B1667 från år 2005, varit att dubbdäcken dödar, varför har då Karin Sjöberg inte försökt avstyra ”missförståndet” långt tidigare? Så här skrev man för tio år sedan:
”Ingen tydlig förbättring av luftkvaliteten i svenska tätorter har skett sedan slutet av 1990-talet. Under denna period har halterna av PM10 och ozon, de två luftföroreningar som orsakar mest hälsoproblem i Sverige varit tämligen oförändrade. Beräkningar tyder på att fler än 5 000 personer per år i Sverige får en för tidig död på grund av luftföroreningar”.
Och lite senare: ” ... Vissa dagar kan halterna av partiklar dock varit mycket höga på grund av kallt klimat och användningen av dubbdäck samt halkbekämpande åtgärder.”
Rapporten B1667 har varit en bibel för dem som vill förbjuda eller straffbeskatta dubbdäck, som utestänger bilar med dubbdäck från vissa gator, eller som Jönköpings kommun som gick så långt att förare med dubbdäck hånades i en stor annonskampanj.
”Unga män som kör med dubbdäck är kärringar” och ”Unga kvinnor som kör med dubbdäck är livsfarliga”.
När Centerpartiet i september 2005 kom med sitt miljöprogram ”Låt barnen andas frisk luft” lät det så här under rubriken ”Stockholms stad bryter mot lagen”:
”Många stockholmare lever i tron att Stockholmsluften är ren... Tyvärr är den ”sanningen” felaktig... partiklar bildas och virvlar upp när vägbanan slits av bilarnas dubbdäck i kombination med sandning och saltning.”
Politiker, kommuner, debattörer och inte minst Trafikverket har lutat sig mot IVL:s rapporter om de farliga partiklar som dubbdäcken påstås orsaka.
Gator har stängts av för bilar med dubbdäck, man har försökt införa straffbeskattning eller till och med totalt dubbdäcksförbud i hela stadsområden.
Man har skickat signaler till däcktillverkarna att dubbarna snart kommer att vara totalförbjudna, vilket lett till att minst en stor tillverkare (Michelin), i princip slutat att utveckla nya dubbdäck.
När det gäller de små PM2,5-partiklarna från vedeldning dementerar även organisationen Svensk Fjärrvärme via sin taleskvinna Raziveh Khodayari.
Jag skriver att det mesta av vedeldningspartiklarna kommer från fjärrvärmeverken, men jag citerar inte forskningsrapporten från Umeå Universtitet och IVL utan lutar mig mot mätningar utförda av företaget Camfil.
Camfil som är världsledande på filter och mätningar av föroreningar har undersökt vedpartiklar i luften på Hornsgatan och på andra ställen i Stockholmsområdet och visat att det stora antalet sådana partiklar inte kan komma från de enstaka braskaminerna och kakelugnarna på Södermalm, utan från fjärrvärmeverken runt Storstockholm.
Svensk Fjärrvärme skriver i sin replik på SVT Opinion att: ”Det är intressant, för att inte säga ganska uppseendeväckande, att Robert Collin i sin iver att försvara dubbdäcken oförtrutet påstår att luftproblem i Sverige skulle bero på partiklar från fjärrvärmeverk.”
Raziveh Khodayari borde läsa min text en gång till. Jag skriver att ved-partiklarna är en del av problemet (men minst fem gånger större än dubbdäcken, enligt forskarna i Umeå).
Men jag pekar på det orimliga i att myndigheter, politiker, debattörer, forskare och journalister år efter år skyller partiklarna i luften på dubbdäcken medan forskningen visar att dubbdäcken knappt har någon betydelse alls.
Det är kanske dags för IVL och Naturvårdsverket att stiga fram och berätta hur det ligger tlnil. För Svensk Fjärrvärme och för oss andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar