måndag 15 januari 2018
den svenska mjölken
Nu är det gråa söndagens middagstid och mitt klåfingriga skrivfinger är så uttråkat! Ute är det så grått så det är bara halvljust. Det är januari och här på glesbygden finns inte en redig krog så här efter julbordens högsäsong som finner det mödan värt att servera söndagsmiddag - dom snåla skogsbönderna har gått i ide efter dom stora utgifterna till Jul.
Alltså var jag tvungen att gå på Konsum och handla falukorv. Men då ni, då såg jag att det svenska? Arlasmöret kostar 43 kr. medan det utländska finska Valiosmöret i samma hylla kostar 35 kr. Då aktiveras min miniräknare till hjärna! - och högljutt frågar varför det vara så? Varpå jag måste revidera mina eventuella kunskaper i mjölkens närhistoria.
Redan på sjuttiotalet, när de stockholmska barnen såg mejeriet, (som på den tiden hette MC = MjölkCentralen och var en helsvensk bondeägt företag) - nu återkommer jag efter parentesen till ungarna som då sa att den där fabriken är mjölkcentralen och där gör man mjölk!
Men riktigt så enkelt var och är det inte. Då för tiden fanns det en stor massa kor i Sverige, nästan fler än invandrare! Dessa kor gick omkring i väldan ro och bara betade på dom helsvenska fälten. Senare på dagen vart det siestadags.
Dom helsvenska korna la sig till ro och idisslade i godan ro. Efter siestan betade dom lite till och så småningom drog dom hemåt för att bli mjölkade, medelst de ganska nyligen anskaffade mjölkmaskinerna. Mjölken hälldes i helsvenska mjölkkannor vilka ställdes ut på mjölkborden vid landsvägskanten. Mjölkcentralen kom varje dag med lastbil och samlade in mjölkkannorna och körde allt till det helsvenska mejeriet, för bearbetning och leverans till mjölkbutikerna som fanns i nästan varje kvarter i stan.
Men sedan rationaliserade MC. Mjölkcentralen ålade bönderna att införskaffa kyltankar att uppbevara mjölken i minst tre dagar. MC ville inte köra mjölken varje dag utan hämta den bara var tredje dag. - För att göra sig mera attraktiva passade Mjölkcentralen på att döpa om sig till Arla. Det borde ju låta som att dom är flitiga! - Detta var nog den första spiken i mjölkbondens kista. Sedan dess har det runnit många vatten och många mjölkar under Stockholms broar, många direktörer och många bonusar till de svenska bondeledarna i LRF.
Någonstans på vägen föddes en idé om att sälja ut böndernas eget företag och tjäna en slant samt kanske få en liten bonus för idén. Alltså så har man plötsligt sålt böndernas eget företag till utlandet! - I alla fall halva Arla.
Sedan Arla tillkom så har mjölkpriset till bonden sjunkit och som följd därav har mjölkbönderna antingen avvecklat eller rationaliserat. Vid ett tillfälle, när Sverige gick med i EU fick de svenska mjölkbönderna plötsligt inte tillverka mer än en bestämd mängd mjölkprodukter. I det läget slogs en stor del mjölkproducenter ut - de fick helt enkelt lägga ned mjölkkorna. Dom som överlevde var de som hade stora djurbestånd och god ekonomi.
Arla har under åren ständigt fortsatt att pruta på mjölkpriset till bonden. Bönderna har tagit miljonlån och moderniserat och rationaliserat, genom att till slut göra gårdarna till fabriker, med maskinell och automatisk skötsel och jättestora djuruppsättningar.
För ett par år sedan blev det en total kris för mjölkbönderna. Varför? - Jo Arla sänkte ersättningen till bönderna kraftigt med motiveringen att mjölkpriset i Europa hade sjunkit och Arla måste konkurrera med Europapriserna, emedan det numera icke enbart svenska Arla har enligt ryktet köpt in sig i diverse gamla öststatsmejerier och den affären blev tydligen inte så bra. - Samma tavla som Vattenfall gjorde när de skulle bli en stor internationell aktör! - (Arla själv redovisar ägarintressen i Danmark, Storbritannien, Tyskland och Beneluxländerna.)
Nu kommer liksom min personliga tanke som infann sig osökt när jag såg prisskillnaden på smöret. - Nämligen,.. genom att slå ut allt för många bönder med ett mjölkpris som gjorde att mjölkbönderna gick med förlust på varje liter mjölk de levererade till sitt "eget" mejeri - Arla, så uppnådde Arla säljarens marknad på mjölkprodukter i Sverige.
Och min geniala slutsats är; - Detta var ett medvetet handlande från Arlas sida och som resultat av det så har det svenska? smöret blivit en bristvara och smörpriset på ett par månader har kunnat stiga med c:a 40%. Oturligt nog för Arla så saknar Finland c:a 40% av sin exportmöjlighet, d.v.s. möjligheten att exportera till Ryssland, varpå Finland säljer sitt smör var de kan och till ett lågt pris - hurra för svenska kunder!
Sveriges största och nästan monopolistiska lobbyinggrupp LRF skriker i högan sky - köp svenskt, köp svenskt, köp svenskt, - samtidigt som det nästan inte finns några helsvenska företag i livsmedelsbranschen. Arla t.ex. garanterar enbart svenska råvaror, bara när kossan- eller den blågula mjölkkannan finns på förpackningen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar