söndag 29 oktober 2017
Gamla kommentarer ..
Här är en insändare som jag hittade just nu på en sticka, vilken jag skrev första dagarna i januari 2014, men aldrig skickade in. Min gamle patron Bertilsson hade nämligen redan publicerat en bättre artikel, men vad det gäller Trafikverket och dess hantering av Dalslands vägar och järnvägen, så gäller verkets attityd fortfarande och därför har sin aktualitet.
Min skrivförmåga känns alldeles för begränsad (men jag försöker i alla fall) att beskriva parodin i vad som sker i dagarna nu och hos oss. Den allsmäktiga institutionen, som vill kalla sig för en myndighet, trafikverket (jag skriver med liten bokstav, för dom är inte värda att ödsla stor bokstav på), meddelar att om 15 dagar körs det inga mer tåg på banan Bengtsfors - Mellerud . Av dessa 15 dagar är åtta, d.v.s. hälften arbetsfria dagar, inte bara arbetsfria utan årets största sammanhängande helgperiod, där många har tagit ytterligare komp-dagar och är därför inte anträffbara. Den ansvarige tjänstemannen på trafikverket har nu,till helgen, rensat sitt skrivbord, genom att meddela att banan stängs ett visst datum och kan nu dra sig tillbaks, stänga sitt kontor och ta sig en lång helgledighet. Herre Gud, han har ju förhindrat en urspårning, - han sa ju så !! Han känner sig nog som en hjälte !
Den berörda bygden har under ett år, i alla fall sedan ryktena om nedläggning kom igång, genom alla officiella kanaler, t.o.m. med namnlistor, försökt övertyga det allsmäktiga verket, att banan behövs, men tydligen - som alltid - utan resultat. Det allsmäktiga verket har dessutom, på grund av att dalslandsvägarna är alldeles för smala och ganska illa underhållna, bestämt att det är bäst att sänka högsta tillåtna hastighet på dom ytterligare. Det är nog bäst så, annars kan det bli urspårning där också, i synnerhet som det nu kommer att bli ytterligare påspädning av tung trafik på dom samma vägarna. Snacka om att stänga av ett landskap !!
När man läser den berörde tjänstemannens uttalande om nedläggningen, så får man intrycket av att, det är företagarna i Dalsland samt dom övriga invånarna där, som är dom skyldiga till, att banan inte har blivit underhållen. Det kan ju absolut inte vara Banverkets ansvar att inte ha underhållit banorna i tid, innan förfallet !? Eller har jag missuppfattat det hela? Om man ska ta hans uttalande som arrogans, eller en uppgivenhet, kan jag inte bestämma mig för, men oavsett vilket så får man bara inte avfärda en bygd på det viset.
Ur det bestämmande verkets synpunkt är det ju enkelt. I några lokaltidningar blir det ett antal artiklar, där drabbade företagare, försiktigt, beklagar dråpslaget mot deras företag. Det når inte ens ut i rikspressen. Sedan blir det tyst! Saken är ju redan utagerad ! Och nästa vecka är saken redan bortglömd. Så småningom vidtar dom berörda företagarna nödvändiga åtgärder för deras företags ekonomi - neddragningar, nedläggningar, utflyttningar - men det berör ju inte det mäktiga verket det minsta, dom spanar redan efter nästa olönsamma bygd att lägga ned, så att dom sedan kan ägna sig odelat åt dom lönsamma och trendiga dagspendlarna mellan storstäderna.
Upprustningen av järnvägen fick dalslänningarna själva betala. Först fick Kommunförbundet låna upp halva kostnaden och den resterande halvan som Trafikverket skulle stå för, tog skojarna på Trafikverket från den minimala summan som var till för underhållet av det Dalsländska vägnätet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar