För några år sedan och det plötsligt, så utropades dieselbilar för miljöbilar! Under av alla under! - I alla fall i mina ögon. Miljöbil i Sverige! Sverige vars regeringar i alla tider har hatat dieselbilar. Svenska Riksdagen har gång efter gång infört nya straffskatter på just dieselpersonbilar - inte på last sådana.
Så när då dieslarna plötsligt blev miljövänliga, så drog den samlade svenska motorkunniga delen en lättnadens suck. Äntligen var dieselmotorn erkänd även i Sverige. Fram till då hade Sveriges attityd när det gällde dieseln varit ungefär som den svenska alkoholpolitiken - vi vet bäst och därför skall vi hindra så mycket vi bara kan!
Och så plötsligt visar det sig att Volkswagen har, med hjälp av Bosch kunnat vilseleda utsläppsfakta för dessa miljödieslar, vilket jag för min del inte uppfattar värre än de av alla accepterade allmänna bränsleförbruknings deklarationer som vi har blivit matade med under femtio eller mera år.
Naturligtvis blir det ett ramaskri från i synnerhet Miljöpartiet, vilka har i brist av egen kunskap använt sig av s.k. sakkunskap, men vilka egentligen var likasinnade. Hela bandet känner sig lurade i grunden och därför synnerligen hämndlystna. Alla de gröna partierna i Europa smider medan dieselskandalen är kokande och fort som fan inrättar diverse dieselbils förbud, i delar av centrala stadsdelar, i diverse storstäder i Europa.
I den med Europeiska mått mätt provinsiella staden Stockholm, där 17% valde på Miljöpartiet i senaste valet, är trafikborgarrådet miljöpartist och naturligtvis sätter han igång upprop om hur smutsig luften är på Hornsgatan! "Det finns lögn, förbannad lögn och statistik" - för samtidigt redovisas mätresultat som påstår att Stockholmsluften inte har varit så ren som nu på årtionden, närmare bestämt 50 år!
Borgarrådet i fråga sätter omedelbart i gång planer för vilka stadsdelar och gator som skall det införas dieselbils förbud, så att man kan bygga bredare cykelbanor. Lagstiftningen är så förvirrande att resultatet blir bisarrt! - Miljöbilar får inte köra i centrum av städer, medan bilar med stora bensinmotorer har fritt tillträde!
Försäljningen av nya och i synnerhet begagnade dieselbilar rasar. Dieselvintern lägger sin oljiga miljöflås över familjers ekonomi! Hundratusentals familjer har investerat sin sista slant i en miljöbil. Gjort en insats för miljön. - Men den djävla Volkswagen har lurat oss, säger dom idag, vad ska vi göra nu? Måste vi verkligen köpa busskort också? - Dom som är så dyra! Då säger miljöpartiet köp en elcykel, årets miljöfordon är en elcykel. Pensionärerna subventionerar er elcykel. - i alla fall just nu, i framtiden kan den bli en miljöbomb, men vi har skygglappar, så just nu älskar vi den!
Men då - mitt i den sköna maj - meddelar Bosch att dom har löst problemet med dom giftiga gaserna på dieselbilar. Den nya avgasreningen renar 90% av avgaserna! Utsläppen kommer att bli c:a 10% av dom så småningom ytterligare skärpta kraven år 2020, inte bara i laboratoriet utan i verklig trafik . Bosch till och med påstår att den nya reningen är kompatibel på äldre bilar. Parodin blir ungefär som på sjuttiotalet när livsmedelsverket jagade cancerogena ämnen i livsmedel. När de upptäckte att morötter var cancerogena för dom innehöll mycket karoten, närmare bestämt betakaroten, slutade i alla fall jag att oroa mig för de cancerogena ämnena! Ungefär dit har dagens jakt på utsläpp i stadsluften kommit. - Parodi - enbart fjantigt!
![]() |
Avgasmätningar i verklig trafik visar på mycket låga utsläpp, enligt Bosch. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar