tisdag 20 november 2018

den dj--la automatiken!


   Den underbara tekniken! När man har ont i maggen ringer man ett telefonnummer och där svarar omedelbart en tämligen behaglig manlig automatröst "Välkommen till Västra Götalands regionen NU-sjukvården.. å så kommer det plötsligt en nasal, lite polypig, kanske en Göteborgsk överklassröst, nåja en riktig barska frökenröst "Nuu står du i kööö" som en kalldusch på Julafton och först då får telefonissan svara "Västra Götalands regionen, växeln vart vill du bli kopplad?" ..Och då svär jag. Och Monkan säger "svär inte, jag tycker inte om att du svär!" Och då säger jag att jag alltid svär åt automater. 
   Och då när jag blir kopplad är det en automat som säger att nu har du fyra val tryck på önskad knapp och jag då har gjort mitt val så skriker den hemska tanten att "Nuu står du i kööö!" igen och sedan en något så när normal röst säger att jag står som nummer fyra i kön.. så småningom säger rösten att jag står som nummer tre i kön.. och så pågår det tills jag äntligen hör att jag har en person före mig i kön.. eller nu står du som nummer ett i kön. Naturligtvis får jag höra det flera gånger.. naturligtvis händer ingenting bara det nu äntligen ska bli min tur!.. Och då, kommer dråpslaget - automatrösten säger "Du står nu på tur!".. Och då säger jag Fan!.. och Monkan säger svär inte, jag tycker inte om när du svär. Och jag säger att jag svär alltid åt  automater. 
   Detta räknesätt är ju lika vansinnigt som det svenska två trappor, en trappa och så - Nedre Botten! - Har man kommit till helvetet.. eller vad? - Det heter ju våningsplan ett, våningsplan två.. o.s.v. eller helt enkelt ett, två, tre, fyra och fem, om nu huset råkar att vara ett femvånings hus! 
Så småningom tillkom det ett lås under NB-knappen, det var till källaren, tvättstugan. Dit fick ju inte vem som helst åka!
   Men så lärde sig svenskarna att gräva sig tio våningar under jord och då kunde det ju inte heta Nedre Botten - den var ju tio våningar längre ned!! Och då, i detta nödläge uppfann svenskarna Nollan! - Eller i nödfall Entrévåning. - I som här inträden låten hoppet fara emedan det inte finns en sortivåning.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar