lördag 17 juli 2010

III. Mera historia


När jag på Google skrev: Kristaps Bungss, tänkte jag ta reda på något om min farfar. Och diverse svar fick jag. Bl.a. att han var låssmed, vilket påstås på den tiden var lika med finmekaniker, soc.demokrat, Saeimes deputats = riksdagsman i Lettland, och så det som jag egentligen letade efter, när han var född och hur gammal han blev. Det var svårare, men då hittade jag vad som såg ut som en dödsnotis i en tidning. Kristaps Bungss ålder 86 år, Dobele komm. Vitolos (gårdsnamn), död i hjärninfarkt. Det var bara det att någonting inte stämde - tidningen var från 1936. Min farfar dog, såvitt jag vet, omkring 1930, men kommunen och gårdsnamnet var rätt - Vitoli = Pilarna. När jag letade vidare så hittade jag farfars riktiga data, född 20/6-1878 död 1/8-1931 = 53 år.
Min slutsats är att, Kristaps Bungss i dödsnotisen, är min farfarsfar - de` ni!
Jag har hittat något om min farfarsfar viken jag aldrig har hört talas om! - Kul!

1 kommentar:

  1. Nu får du gräva vidare i arkiven!
    Vem var farfarsfar? Vad gjorde han?
    Spännande!

    SvaraRadera