fredag 13 augusti 2010

Men nu är det slut ... suck.

Den första juli detta år förstörde staten, i sin snikenhet, grundvalarna för min civila olydnad. Jag står plötsligt mentalt totalt utblottad! Plötsligt efter 37 år, upptäckte Transportstyrelsen, som dom numera kallar sig, att det går att spara några miljoner kronor, genom att inte behöva skicka ut skattemärken, att klistras på ;) enbart bakre nummerplåten på därtill utmärkt plats. Dom är ju så lustiga när dom påstår att detta görs för att spara pappersanvändningen och därmed skogarna, istället för att säga som det är -"vi spar miljoner av bilisternas pengar åt staten som ska slarva bort dom på något annat istället". Det medföljde på den tiden även en utförlig skiss över eländet d.v.s. nummerplåten och det påklistrade skattemärket. Det utbröt en epidemi med stulna, sönderklippta och annorlunda förstörda bakre nummerplåtar, för eftersom det enda viktiga för polisen var att skattemärket satt där den skulle sitta och det fanns smarta smågangsters som ville ha gratis skattemärken på sina rishögar, gick dom (ligisterna inte poliserna - haha) ut och stal märken på stan. Den oerhört smarta staten kom plötsligt på att det ska vara chassinummer ingraverat i nummerplåten samt bilnumret på skattemärket. Det löste ju faktiskt problemet så att det blev slut på epidemin.
Till saken hör att sossarna hade med hjälp av skattepengar börjat att utlokalisera statliga verk. Vilket med Mundebos hjälp urartade så småningom. Men det nya registersystemet blev faktiskt det, som jag redan då sa, största AMS-jippot på den tiden d.v.s. början av sjuttiotalet, som dessutom fick betalas helt och hållet av bilisterna genom något som kallades för, tror jag, registeruppläggningsavgift - jag tror 45kr under fem år - morsning den är kvar ännu. Detta retade ju mej lite, så när jag också skulle klistra mitt märke tog jag en funderare och kollade... det stod ju inte i dom utförliga direktiven att märket inte kunde klistras upp och ned, och då jag dessutom hade fått en sexa som kan läsas som nio upp och ned, blev det ju väldigt intressant - sagt och gjort - där satt den! Alltid retar det väl någon småsint maktutövare tänkte jag - och det har det gjort under 37 år. Med såhär enkla medel kan man ju väldigt väl avläsa kvaliteten på personer och personer. (Som Povel Ramel skulle säga).
MEN NU ÄR DET SLUT! ... suck... jag är som i en mental ÖKEN!
I alla fall har jag inköpt en vattenfast, svart spritpenna och konserverat min sista, numera, trea. - Jag spjärnar emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar