söndag 12 februari 2017

ut och fröjda..


lördag 11 februari 2017
   Jaa idag är det som det händer! Vi ska ut på långresa till Tanum och därvarande krog och hotellrum. Det är liksom helt ogörligt, varje år när jag ska fira min födelse (den 22. januari) så är alla, inte bara dom trevliga, - alla ställen i omgivningarna säsongsstängda. OK, inte alla, några Pizzerior är ständigt öppna, men då är ätandet festligare och godare hemma.  Men - nu så börjar dom att vakna till liv - så i anledning av det åker vi för att äntligen fira Jultallrik och mitt nyår - en gång till! 
  - Hur det nu är så kanske jag måste påpeka att vi inte bor i Stockholm eller i någon annan större stad, utan på den glesbefolkade landsbygden. - Den delen av Sverige som helst inte ska finnas annat än support till yuppies i Stockholm med omgivningarna. Med anledning därav saknar vi alltså kvarterskrogar i omgivningarna. Hotell och restaurangverksamheten hos oss kan bara överleva på turister. Vi på glesbygden är för få för att kunna fylla och underhålla dessa faciliteter, därför denna säsongsstängning i januari - utan den minsta hänsyn till mig!!
   
 
Vårat rum med snedtak och allt.
 Jaha, nu är vi framme. När vi checkade in sa husets dotter, som satt i receptionen, att vårt rum var liksom hennes favorit, vilket jag har numera sett att vårt rum förekommer flera gånger bland interiörbilderna. 

   Nu gäller det bara att klä om sig och vandra mot restaurangen (sjuttiofem meter på en blåsig stig) så får vi bara hoppas att middagen blir strålande - gött - gött. Restauranghuset är det ursprungliga Tanums Gestgifveri , byggd nådens år 1663. Det gestgifveriet byggdes och drevs tydligen av en snubbe som hette Björn i Hee.
   
   Förrätt: Skagenröra.  Huvudrätt: Halstrad hälleflundra.  Efterrätt: chokladfromage. Dryck: En österrikiskt rödvin lämpat för fisk, ett italienskt dessertvin, kaffe med Petite Champagne cognac. 
   Enligt mackan d.v.s. min älskade hustru, var fisken för torr, annars var hon nöjder, i synnerhet med förrätten för att den innehöll ett hjärtformat kex med löjrom på. Jag hade velat ha lite rikligare med skirat smör till fisken, i övrigt var jag nöjd. I synnerhet med efterrätten emedan där var rikligt (8 - 10) körsbär till och chokladfromagen var mycket välbalanserad i smaken. 
   Nu tar vi afton. Mackan snarkar redan och jag håller på att nyktra till. 

söndag 12 februari 2017    
   Och nu.. - är vi faktiskt hjemme igen. Jag körde neäästan lagligt och då tog det en timme. Vid utcheckningen uppstod det lite förvecklingar, så till den milda grad, att jag började att bli övertygad om att seniliteten hade brutit ut hos mig.      När jag med kortet i högsta hugg skulle betala inkvarteringen, meddelade ynglingen att det redan var betalt i förskott på telefon. Varpå min första och även andra tanke var - "va f-n kommer jag inte ihåg någonting längre?"  Men redan min tredje tanke sa mig  - "nä du, det är någonting som är lurt här" och sannerligen, sannerligen, det var lurt! I synnerhet en vidhängande hälsning: "Gott nytt år".  Ett par ljushuvuden hade bestämt sig att bjussa ett  par fattiga, av svenska staten utsugna, pensionärer på sängplatsen att sova festfyllan av sig på, varför de hade då ringt och betalt rummet i förskott - lustigkurrar!
   Och nu lite historiska lustigheter som jag hittade på nätet: 
      

Tanums Gestgifveri´s regler för rum och matsal år 1665:

  • Se till att kniv, gaffel och sked ej ha den ringaste matrest på sig från föregående måltider
  • Då servett framställes, bör den vara ren.
  • Skär ej brödskivorna tjockare än 1/4 tum
  • Bjud ej resande härsket smör eller illafarna ägg
  • Tag bort alla cigarrstumpar från blomkrukorna
  • Stolar, bord och sängar böra hava många ben, så att de icke behöva stöd av väggarna
  • Håll rummen varma då kall väderlek inträffar, även om inga resande för tillfället finnas i dem

 

Tanums Gestgifveri prislista 1782:

  • Måltid med tvenne goda rätter…22 öre
  • En dito sämre måltid af husmans kost…20 öre
  • En sup destillerat brännewin…4 öre
  • En sup sämre…2 öre
  • En bäddad säng utan ljus och värme…6 öre
  • En drängsäng…2 öre
  • Vedbrasa på rummet…4 öre
  • Stallrum för hästen…1 öre

          
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar