lördag 16 september 2017

Kyrkovalet


   Jag skall inte välja i kyrkovalet! 
   Vad har dom politiska partierna att göra i samband med kyrkans göranden?
   Kyrkan är till för dem som tror på Gud och skall ägna sig åt att tillvarata de troendes intressen och förhoppningsvis definitivt utan politiska intressen som grund!
   Så som den röda vågen, ledda av den kommunistiska vokabulären, på sjuttiotalet påstod, så är varenda skeende i livet en politisk handling, men i realiteten var detta påstående sprunget ur en ytterlighet och extremism.    
   Skillnaden är enorm och fundamentalt olika, mellan att ikläda en politisk agenda i en vardaglig händelse och att tillskriva varje vardaglig händelse en politisk agenda.
   Eftersom jag definitivt tror mera på Darwin än att på sjunde dagen Gud skapade människan till sin avbild, så är jag nog inte religiös. Men eftersom jag är övertygad om att alla får ha en tro och i så fall tro på vad de vill så är jag inte kategorisk ateist utan snarare agnostiker.
   Att jag är medlem i svenska kyrkan beror nog mera på att kyrkan representerar och tillvaratar tradition. (Mitt i mina författarmödor ringde min systerson och gav mig en annan aspekt på att fortsätta vara medlem i Svenska kyrkan fast man inte är direkt troende. Nämligen - att kyrkan behövs för dom som behöver en tröstens plats. En plats att kunna söka sig när livet blir för besvärligt.) 
   I torsdags i Opinion live, som programmet numera heter,
blev jag faktiskt illa berörd när en svenska kyrkans präst, som ensam representant för kyrkan, satt i prästkrage, alltså inte blomman i fråga, och i kavajfickan hade "regnbåge" näsduk.
   Jag anser definitivt att varje människa får ha den tro eller läggning han vill. Det berör mig inte det minsta. Men när en ämbetsman, i det här fallet en präst och han då skall representera kyrkan, så räcker det mycket väl att ha kragen som då är symbol för ämbetet. Regnbågsnäsduken hör inte hemma i det sammanhanget! Han är där för att representera troende, inte HBTQ personer! Kombinationen kan t.o.m. vara provocerande för en troende. Om han ville demonstrera att kyrkan är "open-minded" så finns det många andra symboler att också hänga på sig. Och om det var personligt så ska han inte hänga ut sin person när han officierar. (Jag var nog för extrem, för att ordet officiera är tydligen bara i betydelsen förrätta gudstjänst, men det får duga ändå.) - O.K. då - när han representerar! 
    Sverigedemokraterna beskylls för att använda kyrkovalet som språngbräda och provval till riksdagsvalet nästa år. Sossarna beskylls likaledes att ha använt sig av förra kyrkovalet till att utprova taktiken till dåvarande riksdagsvalet. Det kan väl ändå inte vara syftet med kyrkoval?! - Eller?  
   Någonstans tycker jag faktiskt att t.o.m. kyrkan har förlorat sin ryggrad! Jag anser att om det ska vara kyrkoval så skall det vara personval på personer som arbetar och vill kyrkans väl utan att i första hand vara partipolitiker. - Därför skall jag inte rösta i kyrkovalet i morgon! - vanvördigt - men i alla fall - Amen!

söndag den 17 september 2017
PS. Jag måste påminna om att redan 1962 skrev och framförde Hasse och Tage sketchen om pastor Jansson. 
  "Rösta på pastor Jansson för han är en värdig representant för den svenska kyrkan. Han har inga bestämda åsikter om någonting. - Rösta på pastor Jansson!" - "Han har visst gått med i partiet också. Det ger nog några röster från det kommunala!"
      
   
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar