måndag 11 september 2017

...osanolikt!

  
Relaterad bildJag återvänder till Fremskrittspariets invandringsminister Silvie Listhaug som dagen före valet i Norge beskylls för att svartmåla den svenska integrationspolitiken till sin förmån.
   "Dom är populisterna som tog plats i regeringen och i hopp om fyra år till pekar Fremskrittspartiet finger åt Sverige." Säger TV4-reportern.
   Fremskrittspartiets ordförande Siv Jensen säger i sitt tal att "Sverige har blundat år efter år.." och talar om "det svenska tillståndet" - ett uttryck som vår statsminister Löfven påstår att han aldrig hört.
   En intervjuad person, Ann-Cecilia Hjelm,  på Karl Johann säger: "Dessvärre tror jag att dom gjort det när dom pratar om "tillståndet i Sverige" och dessvärre tror jag att de vinner något på det."
   En annan, lite godmodig, röst på gatan i Oslo: "Det är nog lite överdrivet, men jag är säker på att det finns såna parallellsamhällen i Sverige."
   Sedan en röst från någon redaktion - norsk TV?
  "Jag tror nog att det går hem hos Fremskrittspartiets kärnväljare som önskar att strama åt invandringen ytterligare. Men väldigt många andra blir provocerade av att hon använder Sverige som en hotbild. Det är väldigt få norrmän som tycker att Sverige är ett skrämmande land".
   Fan tro`t sa bofinken. Vad ska jag tro?  Eftersom jag inte har hört vad den norska invandringsministern sa, men hört av en stort sett infödd Rinkeby-are ( inte SD-are) att hon bara beskrev situationen som det är, så får jag två (kanske tre) tankar.
 1. Norrmän kan inte i sin fantasi föreställa sig att man kan tillåta en Rinkebysituation att ske - dom har aldrig varit dära - fantasin räcker inte till för något som inte är självupplevt!
 2. Fremskrittspartiet är lika småmobbat och ansett icke politiskt rumsrent i Norge som SD i Sverige.
 3. Den goda ministern har verkligen överdrivit, vilket i så fall är direkt onödigt klumpigt, emedan att hålla sig till sanningen är nog. - Även i det norska valet!
   Så, va f-n ska jag tro? - Jag ska tortsätta att leta efter ministerns fullständiga uttalande från hennes besök i Rinkeby.
 Haa, det blev 4. Det är politiskt inkorrekt att anmärka på förhållanden i grannländer med närstående politiska åsikter! OCH DÅÅ ÄR VI DÄR - man tystar ner problemen - inte försöker och löser det som är problem!
   Nu hittade jag ytterligare:
Ministern skyr inga medel för att sprida sin uppfattning om situationen i Sverige och Rinkeby i synnerhet, med syfte att vinna röster och sätta skräck i den norska väljarkåren gällande flyktingar som flyr från krig och söker sig en fristad i Norge.     Skriver Aftonbladet i en debattartikel, undertecknad av, Kahin Ahmed, sociolog, samhällsvägledare och lokal politiker Rinkeby-Kista (M).
   I en annan artikel i Aftonbladet häcklas Silvie Listhaug för att hon tydligen har använt en bild på en brinnande bil som föreställer en självantänd brinnande bil i Rumänien.
   Att angripa detaljer, som i och för sig är oväsentliga, säger ju bara att man inte har något att säga i sak och förändrar ju icke fakta att det faktiskt var bilbränningsepidemi i dom svenska no-go områdena. Det politiskt korrekta uttrycket i Sverige för no-go-zon (ett kontroversiellt uttryck om områden som polisen påstår ökar i antal och politikerna helst inte vill låtsas att dom existerar)  är tydligen "utsatta områden".
   Att Sverige utpekas som det skjutgladaste området i Europa, vill ju inte heller de svenska politikererna kännas vid. Och det vill jag påstå att precis som madam Siv Jensen sa, "Sverige har blundat för problemen år efter år"!     
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar