lördag 15 december 2018

greta thunberg


  Under hösten har jag sett glimta till här och där och blivit irriterat på en "Messerschmitt" till femtonåring som hela journalistiska etablissemanget har geniförklarat och gladeligen visat upp i alla möjliga sammanhang. 
   Hon blev geniförklarad i pressen och lanserades av den hysteriska miljörörelsen. Jag har hela tiden haft en obehagskänsla av att hon var ett barn som hade fallit offer för miljötjatet. Min tanke liksom landade på att skolbarn blir utsatta för väldigt mycket samhällspåverkan och dom är svartvita i sitt barnatänkande. Hon satte sig vid Riksdagshuset i slutet av augusti och påstod att hon skulle sittstrejka där ända till valet. - Nu blev det tydligen inte riktigt för hon satt där bara 15 dagar.
    Senast så dök hon upp igår kväll i nyheterna när hon fick tala till delegaterna på miljömötet i Katowice. - SVT har träffat Greta Thunberg på klimattoppmötet i Katowice, där hon enligt kanalen är en superstjärna som får ställa upp på bilder och skriva autografer. Allt efter hennes 15 dagar långa skolstrejk som uppmärksammades i september, när hon satt utanför riksdagen i syfte att uppmärksamma politiker på klimatkrisen. - "Ledarna vågar inte säga som det är och vi kommer inte att be dem att hjälpa oss att fixa det här, för vi har gjort det förut och det har inte fungerat. I stället kommer vi låta dem veta att vi kommer skapa förändring," säger Greta Thunberg till SVT. ”Människor kommer att resa sig och anta utmaningarna vi står inför. Och eftersom våra politiska ledare uppträder som barn, så måste vi ta det ansvar som de borde tagit för länge sen”, sa hon. - Samtidigt som hon i sitt tal säger att hon inte vill lära sig något, vilket då tydligen är väldigt vuxet. 
     Amerikanska Time Magazine listar vid det här laget svenska Greta Thunberg som en av årets mest inflytelserika tonåringar.
   Men idag fick jag ögona på en riktig story! - Greta Thunbergs mamma heter Malena Ernman! - Gretas sittstrejk har tydligen hela vägen iscensatts av en reklamgubbe som har puffat på pressen i rätt ögonblick och lagt ut henne på sociala medier så snart tillfälle gavs. 
   Det är lite patetiskt när en flicka, som verkligen har genomlidit helvetet, åker omkring i världen och orkar att berätta om det bestialiska folkmordet i dom Irakiska bergen, kan belönas med Nobelpriset, samtidigt som en kändisunge utan någon egentlig merit lanseras till stort sett samma nivå med hjälp av reklammakare i media. Denna tonåriga Gretas uttalanden har verkligen stört mitt logiksinne, ända tills jag idag fick bakgrunden, för nu förstår jag vad jag hör! - Jag hör ett eko av mammans aggressiva men naiva utbrott.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar