torsdag 5 januari 2017

filosofi


   Igår blev vi bjudna på en utflykt av min dotter i snöfyllt landskap och och snöfyllt väder på Värmlandsnäs, närmare bestämt i Säffle på Krokstads herrgård inbegripandes middag. Detta var konkret, nu kommer filosofin.
   Tanken slog mig - oerhört filosofiskt men dock lite konkret - tänk va bra att mänskligheten är flitig. Redan på 15-hundratalet började en av släkten Uggla att etablera sig på stället. I egenskap av att han blev adlad och häradshövding, började han att bygga sig en ståndsmässig boning - en herrgård - i slutändan - d.v.s. idag fungerande som hotell och restauration. Vi kommer fram till, - till och med redan färdigdukat bord och servitören väntande på oss. Allt detta är förberett, med början redan på 15-hundratalet. Tänk bara om vi var tvungna att först bygga upp herrgården, hitta på namn till den, anpassa den till våra önskemål, d.v.s. anställa kock och servitör, få maten förberedd, mura kakelugnen, om vi fått tillverka och klargöra absolut allting just då - igår, dåå hade vi definitivt inte hunnit att äta och dricka någon god middag dessutom!?..  Inser ni djupet av min tanke - voj!? 
  Jag återkommer om jag får någon ytterligare tanke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar