torsdag 12 januari 2017

...så uppträder man presidentlikt...


   

   Jaja nu så var Mr Trump på TV-nyhetrna igår kväll, höll tydligen en presskonferens första gången på ett halvår - verkligen "up to date" eller färskvara - för en offentlig person. Jag såg inte så mycket av hans uppträdande, men det lilla jag såg bådar definitivt inte något gott för framtiden. Om inte han hade hamnat i sin position i världens mäktigaste land, med alldeles för mycket maktmedel i sin hand, så kunde man se på skeendet som på en sämre fars. - Men mannen är farlig där han är!
   Han är så totalt självgod eller bombad, så att han inte verkar ta det minsta råd av sin omgivning. Han talar t.ex. om för CNN-reportern att han inte kommer att besvara några av hans frågor på grund av att reportern representerar en tendensiös nyhetsförmedlare. "Er organisation är fruktansvärd - var tyst!" sa han till tv-reportern. Samma sak har gälldt även andra mot honom kritiska media såsom FOX, Washington Post, New York Times t.ex. - dom största och mest ansedda i USA.
   Han uppträder som en unge i förskoleåldern. - Du som kritiserar mig är dum, jag ska inte leka med dig, du är bara dum! Jag ska bara leka med dom som gillar mig och håller med mig! - Och den mannen ska få bestämma över världens kanske största (i alla fall tillräcklig för att förinta världens överlevnadsförmåga) kärnvapenarsenal! Mycket av konferensen handlade tydligen om Mr Trumps enorma och ofelbara business kapacitet. Verkligen en lek i sandlådan av en blivande statsman! 
   Jag är verkligen allvarligt orolig över den närmaste framtiden med en som kommer att vara en av världens mäktigaste man lekandes i sandlådan. Att välja en miljardär, utan den minsta politiska erfarenheten samt av Putin belönad med vänskaps medalj, till utrikesminister bådar inte gott för alla seriösa länder och demokratier som är beroende av USA-s agerande.
   Att politiker har fjärmat sig och kanske t.o.m. helt förlorat kontakten med sina väljare är en sak men att acceptera att en lynnig Trump får inneha världens mäktigaste ämbete är faktiskt att överdriva - extremt.
   Man slås av tanken att demokratin har nått någon sorts ytterlighetens gräns, håller på att nästan övergå i parodi vid dom mest olämpliga tillfällen. I närtid har vi exempel så som Putin. Glöm inte att Putin blev vald i fullt demokratisk ordning, idag kan man bara säga att han är en diktator. 19-hundratalets största katastrof - Hitler - fick också sin sataniska makt efter fullt normala demokratiska val. Dessa är några exempel på varför jag är rädd för den Trumpska framtiden. 
1. 
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar