lördag 14 januari 2017

stimmet jagar... vill jag påstå


   Katerina Janouch utpekas av DN och andra media som fascist och nästan landsförrädare vilken sprider främlingsfientliga uttalanden och svartmålar Sverige, efter att hon har uttalat sig i tjeckisk TV.
   Nu har jag fått läsa en fullständig översättning av hela intervjun och tyvärr så citerar det svenska press-stimmet bara utdrag utanför sammanhanget ur hennes intervju. Det finns faktiskt överdrifter i hennes påståenden, men det absolut mesta är väldigt klokt och som jag uppfattar bra återgivet, om godhjärtade, snälla, kanske lite naiva svenskar som vill vara hjälpsamma mot nödlidande. Med en regering som även den vill humanitärt hjälpa dom nödlidande, t.o.m. utropar sig för en humanitär stormakt, men plötsligt tappar greppet.
   Hennes åsikter och information kommer inte från fullständiga och officiella dokument, bl.a. för att "Svensson" har knappast tillfälle att få fullständig tillgång till dessa. Hennes åsikter och kunskaper - tror jag - är ett resultat av den polariserade officiella ståndpunkten som motsägs av den minst lika polariserade så kallade "hatpressen". Om man följer båda så blir resultatet kanske inte riktigt vad alla vill se och höra, samt att det även förekommer överdrifter och felaktigheter. 
   Även jag, hur djäkla svensk jag numera är, kan plötsligt ibland tycka att jag står liksom utanför, eller på sidan om och ser på Sverige med en åskådares eller främlings ögon. Jag tror att det är ganska vanligt (min statistiska åsikt kanske är lika dåligt underbyggd som Katerinas) att invandrare har en mera granskande och kritisk syn på vardagen i Sverige.
   Nåja, det är nog kanske därför jag kan förstå Katerina.
   Hur polariserad och radikaliserad den svenska rasistdebatten har blivit, har den visat sig med sitt fulaste tryne. Katerina Janouchs förläggare, efter att under årens lopp ha gett ut c:a 20 böcker av henne, går hysteriskt ut i offentligheten och påstår att hon tar avstånd från sin författares åsikter. Katerina Janouch har även blivit utgiven av Bonniers förlag, varpå även därifrån dyker det upp en förläggare som mycket tydligt påpekar att Katerina Janouchs åsikter absolut inte delas av förlaget, utan åsikterna är hennes definitivt egna! 
   - Det där är nästan lite barnsligt löjligt. - Det skulle bara fattas att en författare skulle skriva för att återge förläggarens åsikter! - Att författaren skulle vara en kopieringsmaskin för den konstnärlige - kreative förläggaren..?!!
   VD-n för Ordfront blandar sig i röran och påpekar snusförnuftigt att bokförlag skall definitivt inte agera åsiktspoliser, vilket jag ger honom en eloge för.
   Nästa grej kommer från Uppsala. Där är det en bokhandlerska som meddelar att hon tar bort Katerina Janouchs böcker från sina hyllor. Eftersom det är hennes privata affär så väljer hon vilka författare hon vill sälja! - Snacka om att slå en rova i en plaskdamm! - Nu så dyker extremisterna på nätet upp. Hotar bokhandlerskan med våldtäkt och t.o.m. dödshot. - Finns det en något så när balanserad debatt, eller är det bara ytterlighetsyttringar numera?
  
 PS. Nu måste väl Lotta Gröning bli hudflängd och förklarad för ultrarasist och landsförrädare. Hon har i samband med en artikel om polischefen och Ygeman, skrivit att effektiviteten i polisverksamheten fortsätter att försämras, Ygeman är handlingsförlamad, erfarna poliser säger upp sig, vardagsbrotten hinner inte utredas, det bildas medborgargarden och folk på landsbygden tar jägarexamen för att kunna skydda sig m.m. Hon har rubricerat artikeln: "Hur långt ska det få gå?"
   Med denna artikel i Expressen bekräftar ju Lotta i princip nästan allt som Katerina sa i sin intervju, vilket ju borde bita huvudet av stimmet som är efter Katerina Janouch.    Idag har ju t.o.m. politikerna erkänt att dom tappade greppet med s.k. flyktingarna, det är bara den ideologiska svansen (utan hjärna)  som inte kan släppa taget.
   Jag får nog sluta. Jag efterlyser balanserad debatt, samtidigt som jag själv förfaller till extrema utfall! - Alltså finito - för denna gången!        
       
   
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar