onsdag 1 november 2017

ang. Mark och Luther


   I programmet Mark och Luther antyds att Luther genom att skriva en skrift Om judarna och deras lögner, skulle grundlagt nazisternas judeförföljelser. Samtidigt är det ett faktum att antisemitismen var allmänt utbredd i hela Europa även då, på 15-hundratalet. Bland annat finns det fortfarande idag kvar en relief på kyrkväggen i Wittenberg där judebarn diar en sugga, vilket är för judarna det orenaste djuret!
   Mark Levengood tar upp Luthers judehat med en rad av dagens teologer i Norden. Mark frågar dem bl.a. vad Luther skulle ha sagt om judeutrotningen under nazismen. Varvid Finlands ärkebiskop levererar ett svar som fick mig att vilja skriva av mig igen. Hans ord, nästan osammanhängande - tvekande, men samtidigt uttrycker ett verkligt starkt uttryck för missgärningen som skedde då och har skett om och om och om igen - och jag bara väntar när det ska ske igen! - Och då menar jag inte bara judar, utan att det drabbar alla möjliga och omöjliga folk!    

   Kunde han överhuvudtaget ha sagt något? Jag tänker att Luther ju ändå ... besatt en mänsklig känslighet. Att människor - barn, kvinnor och män - dödas besinningslöst - det är inget som man kan tala om. Jag hoppas att man inför något sådant ... Man får inte tiga - men samtidigt bör man inse att orden inte räcker till.

   Jag skrev av ordagrant (med alla punkter och streck) översättningen av biskopens ord. Orsaken till antisemitismen är jag och har alltid varit väldigt nyfiken på, för att det inte på något sätt passar in i mitt förstånd. Dom har faktiskt i alla tider varit kreativa kulturbärare - för vår kultur och konst.
   Jag inser att hans ord gäller inte bara judarna utan alla folkmord och därför tyckte jag att jag skulle försöka att skriva av mig mina reflektioner med det samma - unmittel bums!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar