torsdag 6 april 2017

den veliga statsmakten


  Jag har ingentingen att skrive om, Mr. Plump har förvandlats från trumpf till lanka. Han bara upprepar sig. - Sensationen borta - den plumpa anden verkar vara tillbaks i flaskan. - I alla fall tills vidare!  Även att rättsväsendet och etablissemanget inte har lyckats att få locket på, så har han tills vidare fått inse att det styrande USA är smartare än hans idéer - hoppas jag i alla fall.
   Jag får väl ägna mig åt ankdammen - Svedala. Först är det ett TV-4 program som efter djuplodande smygfilmning, upptäcker att en muslimsk skola separerar pojkar och flickor i skolbussen. När reportrarna försöker att intervjua skolans rektor, får dom höra av den med statliga medel avlönade rektorn att han inte har tid och att TV-teamet är på privat område och dom ska gå innan han ringer polisen. 
   Nästa dag står statsministern, i samtliga nyhetsprogram, med dundrande darr i rösten och meddelar att här i landet skiljer vi inte på pojkar och flickor! Ingen könsapartheid här - inte alls! Här i landet är det demokrati och här gäller det jämställdhet - punkt och slut!
   Dagen därpå står en lärarinna i samma  nyhetsprogram och säger: "Det där är absolut ingen nyhet. Redan för tjugo år sen påtalade jag att detta skedde i samma skola." När reportern frågar henne vad hon har för belägg för det, säger hon: "Jag vet det för att jag arbetade där i tre år, 2009 till 2012 och jag påtalade problemet gång på gång till olika instanser, men ingen reagerade!" - Ingen sa det, men jag antar att punkt och slut, vid det tillfället, vart det då när den obekväma lärarinnan fick sluta.
   Makthavarna vill undvika obehagligheter. Därför tystas det mesta ner - om det är möjligt. Och det är möjligt, i alla fall i femton år, men då kommer den tredje statsmakten igång! - Dom behöver inte släta över! - Tvärt om, deras uppgift är att hålla tummen i ögat på makthavarna och hitta intressanta nyheter och sensationer. Varpå den yrvakne statsministern utropar gällt att i det här landet gäller demokrati och jämställdhet och ingenting annat - punkt och slut! 
   I bästa fall så kommer han att tillsätta en utredning som arbetar i anletes svett ett par år, varpå statsministern har ett underlag att arbeta ifrån. Om inte historien har sjunkit i glömska, alternativt inte försvunnit som företeelse, överlåter han till lagrådet att lagstifta och en så där fem år senare kommer en liten lagändring, för att rätta till problemet. Under den tiden har det vuxit upp en ytterligare generation kvinnoföraktande ynglingar som inte drar sig för att mästra sina kvinnor och ättelägg, varpå traditionen lever i bästa välmåga vidare - Yes!     
     
                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar