lördag 29 juli 2017

dieselns dilemma


   Bilismens dilemma består just nu i flera av varandra avhängiga och samtidigt inte det minsta synkroniserade särbestämmelser. Först finns det statliga bestämmelser vilka urgröps av överstatliga t.ex. EU-bestämmelser. Det senaste EU-tricket är nog om dagsljusbelysningen. 
   Lite historia. Efter att den svenska militären hade experimenterat och använt halvljuset vid körning även i dagsljus och då kunde påvisa betydligt mindre trafikolyckor med militärfordon inblandade anammade staten idén och införde s.k. halvljuslagen. 1977 kom lagen om att alla fordon skulle ha halvljuset tänd vid färd även i dagsljus. 
   I nästan fyrtio år fungerade det utmärkt. Nästan med en gång med lagen kom det automatik som tände lyset vid start. Svenska bilister har inte behövt tänka på att tända belysningen i 35 år, lyset tändes så snart man startade motorn.
   Trettiofem år senare upptäcker Europa att tända ljus på fordon i rörelse är bra, varpå EU gör en ljuslag där man stipulerar varselljus fram vid färd. Bilfabrikanterna anpassar tillverkningen efter EU-lagen och eftersom EU-lagen inte kräver att bakljusen är tända så blir det ju billigare för biltillverkaren - men framför allt - mörkt där bak! - Ingen liten röd lampa där bak - ingen alls! 
    Dom svenska bilisterna kan plötsligt bli lagbrytare om dom inte kommer ihåg att deras nya bil inte tänder halvljusen när dom startar motorn. - Det som i fyrtio år har varit automatiskt är plötsligt borta! Nu är man där igen! - Det beror helt och hållet på förarens eventuellt goda omdöme och minne om halvljuset blir tänt vid nedsatt sikt.
   Det blev ganska mycket om ett relativt litet problem, men det blev så, bara för att kunna belysa ett exempel desto utförligare, - punkt och slut om det.
   Sedan har vi den kommunala självbestämmandet. Kommunerna har rätt att stifta särbestämmelser, t.ex. om dubbförbud på vissa gator. Parkeringsförbud, datumparkeringar i alldeles för många olika utföranden.      Olika hastighetsbestämmelser med några meters avstånd sinsemellan - och det gör dom väldigt gärna och ymnigt. 
   Nu kommer det lite mera godtyckliga, nästan hysteriska statliga bestämmelser. C:a 20 år sedan började säljas "miljöbilar" vilka kunde köras på etanol. Dessa bilar fick skattelättnader, men dom flesta av dom har nog aldrig körts på annat än bensin. Regeringen lyckades med att lägga ner tusentals mindre bensinpumpar genom att kräva att det skulle finnas alternativa bränslen i alla pumpar, vilket blev naturligtvis för dyrt för dom små pumparna. Numera är det nästan ingen som tankar etanol. Miljoninstallationerna står bara och är där.
   För tio år sen kom nya idéer och i och med det blev till och med dieselbilarna miljövänliga. Halva Sverige köpte nya miljödieselbilar. Och så plötsligt, en rad svenska städer vill helt förbjuda dieselmotorer i stadskärnorna! 60% av Stockholmsbilister skulle inte få köra in till Stockholm! 
   Ute i Europa är särbestämmelserna ännu mera oöverskådliga. Man måste köpa olika miljömärken för att eventuellt få köra in i en stad, köpa andra märken för att få köra på vissa vägar, åter andra märken när man kör över gränsen till grannlandet.
   Det senaste meddelades igår, staden Stuttgart har fått domstolsbeslut om att få förbjuda dieselbilar i staden! Dieseljakten - är det möjligen en hämnd mot bilindustrin för deras fusk med avgasmätningen? - Eller är det ett resultat av att miljöpartiets motsvarighet i olika länder har fått för stort inflytande i den Europeiska politiken, så att all rim och reson har förpassats till den politiska soptunnan och alla möjliga dagsländeidéer får omedelbart provas i verkligheten?
   Människor som har investerat stora pengar i en ny miljövänlig bil, får några år senare "körförbud" på miljöbilen för den har plötsligt blivit det miljöfarligaste alternativet i trafiken! - Allt grundat på ett enda, ur hela sammanhanget utplockat, luftförorenings mätresultat. 
   Resultatet vekar att bli att folk som tror på miljösatsningarna och bl.a. tror att de satsar på miljövänlig framtid, betalar dyrt och efter några år sitter enbart med Svarte Peter i handen! Om inte någon snart öppnar ögonen och tittar till på vad som egentligen händer, så kommer hela miljöjakten, inte bara inom bilismen, att hamna i total kaos! - Inse det - makthavare, politiker.   1.           
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar