måndag 24 juli 2017

Transportstyrelsen - strålande Sickan!

Ex-generaldirektören inmonterad i dom öde järnvägsspåren. 

   Är det inte märkligt att Transportstyrelsens fadäs har fått pågå i ett och ett halvt år innan den blir påtalad? 
   Under ett och ett halvt år har det myglats i regeringskretsarna, för att inte nämna att eventuellt hemliga fakta som berör rikets säkerhet har fått flyta fritt i IT-världen och den fysiska världen över halva Europa. 
   Det ska bli intressant att se och få höra hur t.ex. Ygeman skall förklara att, trots att han har vetat om fadäsen under mer än ett år, inte har underrättat dom övriga berörda i regeringen, inte ens statsministeren?!  Den vanliga ordbollningen om diverse ansvarsområden, om SÄPO-s sekretess, till respektive statsråd, ända upp till statsministern och samma väg tillbaka, med små inslag av förundrade utrop om att det blev jag inte underrättad om!  
   Den politiske kommentatorn Mats Knutsson säger precis vad jag också sa - att regeringen hoppades att det här aldrig skulle komma fram! - D.v.s. att kunna tysta ner hela historien. 
   Jag säger - därför och enbart därför Ygeman inte upplyste ens statsministern, trots att bl.a. SÄPO har utrett Transportstyrelsen och dess raketkarriärist till generaldirektör, Maria Ågren, ända sedan januari 2016, hon har fått t.o.m. löneförhöjning under tiden, när hon har varit undanstoppad i den så kallade elefantkyrkogården, d.v.s. på någon oväsentlig utredning inom statsråds förvaltningen.
   Jag har en känsla av att det var meningen att hon skulle bli en galjonsfigur för jämlikhetsfolket inom etablissemanget. Hon skulle bli beviset hur effektiva och framgångsrika även kvinnor kan bli på ledande poster!
   Tyvärr så tycks höga poster besättas alldeles för mycket av politiska skäl och med politiska och ideologiska mål i sikte. Kompetensen får i och med det en andrahandsbetydelse.
   Kvinnan verkar ha varit maktberusad. Hela IT-skandalen beror på att hon beordrar genomförandet av utläggningen på entreprenad av Trafikverkets dataregister trots sekretesslagens bestämmelser och då åberopar möjlighet för undantag från sekretesslagstiftningen, trots varningar från omgivningen - t.o.m. från SÄPO. 
   Nu när bilan sänker sig börjar hon att ursäkta sig med att hon inte är jurist! - Att hon inte visste att det var olagligt! - Tänka sig att SÄPO pratar tydligen i onödan - va?
   
  Saxat ur DN. 21-07 2017. 
Detta har hänt.
2015: Transportstyrelsens drift av bland annat fordons- och körkortsregistret sköts av ­Trafikverkets datacentral i ­Örebro. Men Transport­styrelsen outsourcar (lägger ut på entreprenad)  driften.
April 2015: IBM får ett kontrakt på 800 miljoner kronor för att ta över driften. Kontraktet omfattar 1 000 servrar, datahallar och support.
Maj 2015: Tran­sportstyrelsens general­direktör Maria Ågren beslutar att göra avsteg från Säkerhetsskyddslagen, Person­uppgiftslagen och Offentlighets- och sekretess­lagen samt myndighetens egna krav på informationssäkerhet. ­
Juni 2015: Säpo får reda på att driften ska ske i Rumänien och Tjeckien och inleder granskning. Verksamhet ska även drivas från Serbien, Kroatien, Holland och Finland.
25 november 2015: Säpo rekommenderar omedel­bart stopp för out­sourcingen.
18 december 2015: Trots Säpos varning så tar IBM över driften.
26 januari 2016: Åklagare inleder förunder­sökning om vårdslöshet med ­hemlig uppgift.
19 januari 2017: Maria Ågren får sparken men orsaken är oklar.
6 juli 2017: DN rapporterar att Maria Ågren erkänt och fått strafföreläggande på 70 dagsböter på 1 000 kronor för ”grov oaktsamhet” genom att röja sekretessbelagda uppgifter den 30 september 2015–31 mars 2016.
14 juli 2017: DN avslöjar att driften togs över av dataexperter i Tjeckien och Serbien som aldrig säkerhets­kontrollerats.
19 juli 2017: DN avslöjar att bland Transportstyrelsens röjda uppgifter fanns information som gör det möjligt att spåra och registrera personer som som har hemliga adresser och som lever med skyddad identitet.

   Mats Knutsson tror att skandalen är bara i sin linda av avslöjanden. Att den är som toppen av ett isberg än så länge. - Tiden kommer nog att visa om den gode Mats har rätt. 
   I nyheterna i kväll rullade storyn vidare. Där stod statsministern flankerad av SÄPO-chefen, ÖB, den nye generaldirektören för Transportstyrelsen Jonas Bjelfvenstam - vad är det för en ny stjärna? - jo en statssekreterare! - och förklarade att han inte blev upplyst om denna skandal förrän i detta års januari! - och beklagade att han hållits ovetande så länge! - Vår statsminister verkar att vara en nickedocka.   
   Eftersom Maria Ågren är omhuldad av etablissemanget lär hon inte hamna på bar backe. Hon kommer med stor sannolikhet att få en reträttpost med god lön, samt samtidigt ett rundligt avgångsvederlag från Transportstyrelsen - allt att betalas av pöbeln och patrasket som regeringen har satt sig att regera över.            
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar