fredag 15 december 2017

tolerans


   Dror Feiler, Opinion live presenterar honom som aktivist. Han medverkade i programmet i förrigår afton, där
Gubben i fråga
brand-attentaterna mot synagogorna i Göteborg och Malmö debatterades. Under samtalet medverkade en yngre judisk representant från Malmö, en muslimsk Malmöbo, en kvinnlig ledar-journalist - av judisk börd och den så kallade aktivisten Dror Feiler.

   Alla dessa var väldigt enstämmiga om att sådana attentat är förkastliga och totalt onödiga. Att alla med judisk anknytning känner ett obehag och lite rädsla när sådant händer. Alla är medvetna att orsaken är Trumps påstående att Jerusalem är enbart Israels huvudstad, fast staden är lika viktig inte bara för palestinier utan även alla andra muslimer, och för hela världens kristna. Senare fortsatte debatten mellan en socialdemokratisk kommunpolitiker från Göteborg och Lars Adaktusson. Adaktusson ville påstå att sossarnas erkännande av Palestina spädde på antisemitismen.
   När programledaren Belinda Olsson skulle byta ämne så morrade herr Feiler från sin åskådarbänk och ville säga något. Belinda Olsson sa att då fick det vara kort för hon skulle byta ämne. Varpå herr Feiler fick ett utbrott: " Varför ska bara jag vara kort...?"  " Men jag vill säga att allt som har talats är väldigt sant och viktigt - men... Lars Adaktusson talar osanningar.. - och han vill att Sverige ska handla.. - och det kommer dom att göra, när dom ser till att Kristdemokraterna inte längre är med i Sveriges Riksdag!
   När hela debatten hade handlat om tolerans mellan folk och religioner, så blev hans utbrott mot Adaktusson respektive Kristdemokraterna ett praktexempel på intolerans - tycker jag! - Nåja, det var väl det som jag ville liksom återge.
   Mens jag ändå håller på så vill jag förhöja mitt genius genom att påpeka att i bakvattnet av Nassarnas misslyckade demonstration i Göteborg i samband med Bokmässan, anklagelser om våldsamma upplopp inte går att bevisa, varför åklagaren idag meddelade att utredningen är nedlagd. Däremot är det bland de s.k. motdemonstranterna redan nio personer klara att åtalas för våldsamt upplopp, en för grovt våld mot tjänsteman och en för försök till grovt våld mot tjänsteman
   Åklageriet har däremot påbörjat två andra utredningar mot nassarna. Dom måste ju statuera exempel! - Man kan ju bara inte ta nesan att ge upp! 
 "- Och jag konstaterar att jag inte kan följa de 23 personerna på individnivå, så jag kan inte säga vad de gör, säger kammaråklagare Ulrika Åberg om den nedlagda utredningen.
– Det pågår en förundersökning om våld mot tjänsteman, där vi har identifierat en person.
– När vi tittar på filmerna så ser vi personer som vi tycker gör sig skyldiga till att inte lyda polisens uppmaning på platsen. Vi har identifierat omkring 10 till 15 personer, som är misstänkta för ohörsamhet mot ordningsmakt, säger Ulrika Åberg."
   Nog låter ursäkterna lite halvdana! Jag favoritiserar definitivt inte nassar och deras demonstrationer, men vill än en gång konstatera att våldet är minst lika mycket, ibland mer, sprunget ur de "goda" vänsterkrafterna. 
   
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar