söndag 3 december 2017

Jag har just nu blivit varse att det är kattens dag idag..


   Jag har just nu blivit varse att det är kattens dag idag! 
   Det bekräftar min tes att människan har begåvats med en onödigt överdimensionerad hjärna! - Alldeles för stor kapacitet! - Jobbar i onödan! - Och där för resulterar ibland i excesser! - Kattens dag, jo jag tackar, jag! - Det kanske kan antas att det finns en åsnans dag och i så fall hör nog alla med sådan medfödd överkapacitet hemma där!
   Man kan ju överanvända kapaciteten och filosofera! 
   Vår hjärna har under årmiljonerna lett oss till att överleva i en konkurrerande värld med och mot naturen.  Allra först genom att komma på att man kan förstå, sedan att man kan förmedla det man förstått till andra och som resultat av det så småningom förlänga armen med verktyg.    Någon miljon år senare, när vi har lyckats att tämja det för oss nödvändiga i naturen - mat - grödor och i synnerhet djur, så att vi inte behöver ränna omkring i hela världen, hela dygnet och jaga maten till den utsvultna magen, utan kan vara bofasta och kura skymning i grottan. (Och nu några tiotals årtusenden senare har det utvecklats till att ha fredagsmys vid artificiell brasa och 50 tums HD-3D platt färg-TV.)
   Så småningom kom den överdimensionerade hjärnan på att man borde kunna sprida kunskapen till grannar och framtiden. - Men hur? - Jo, man hugger det i sten! - Sagt och hugget! - Men vad ska vi hugga? 
   Min hjärna är nog inte såå överdimensionerad, emedan jag först vid åttiotveo års ålder, härom nyligen, i TV, på tal om kinesiska, fick lära mig att kineserna inte har några kasus eller andra böjningsformer i språket. - DÅ började det liksom klucka i planeten på mig! - Den kinesiska kulturen anses ju vara den äldsta på vår planet. Därför är deras språk utvecklat utan onödiga utsvävningar - primitivare? - Tja, tydligen fult fungerande. (Jag kommer ihåg min gammla flamma, Bitte, som för övrigt lärde mig min nyfikenhet, sa att kineserna talade Pidginengelska.) 
(Ett genomgående drag hos pidginengelskan är den kinesiska motviljan för r, vilken till exempel av red gjort "led", av drunk "dlunk", av cry "clylo" ("-lo" är en tilläggsändelse), av green "kilen". Deklinationer, konjugationer och i allmänhet böjningar undviks, liksom i kinesiskan. Sålunda får he (han) betyda även "hans, honom, henne, de, deras, dem" och så vidare. Pronomen my (min) står även för "jag, mig, vi, vår, oss" och så vidare.) 
   Kineserna har ju även det äldsta skrivspråket - tror jag. Eftersom de inte särskiljer dom olika ljuden utan använder sig av hela läten, alltså hela ljudkombinationer på en gång, så blir deras skrivtecken också ett helt lätes komplex, ett tecken för hela ordet. Alltså därför har kineserna flera tusen tecken (bokstäver?) att lära sig om dom vill skriva ett kärleksbrev, eller överklaga restskatten!
   Den egyptiska kulturen - med pyramiderna, hieroglyfer och Tutankhamon är, enligt nytagen DNA från mumierna, invandrad från Grekland och Mindre Asien. Så att hugga  sin visdom i sten utvecklades antagligen på samma ställe som människan blev bofast, för c:a 6000 år sedan, efter att ha lyckats att odla grödor, d.v.s. mellan Eufrat och Tigris - även kallat Mesopotamien.
   Sedan tog det många ytterligare tusen år att förstå att jorden inte är platt och att acceptera att vi vandrar omkring på jorden väldigt snurrandes och ibland, nästan regelbundet, upp och ner och att varje minsta uppförsbacke är en fysisk ansträngning och äpplet faller i huvudet och allt detta fast att man går upp och ned och snurrandes! 
   Under de senaste seklen har vi lyckats att få ett ordentligt övertag över naturen. Det började nog med ångan. Det var en ordentlig kraft som mänskligheten fick i sin hand - det var något annat än yxan och hävstången det! Man kunde äntligen sätta sig ner och låta någon eller något annat göra jobbet! - Man behövde bara övervaka och mata monstret. Människan med överkapaciteten i hjärnan bara förökades och utvecklade mer och mer överflöd - inte bara dom näriga Européerna - även andra kulturer utvecklade överflöd i sina kulturer. Allt detta tas ur jordens uttömliga förråd! Men det gör ingenting för det är bara att införa en ny miljöskatt så att staten får ännu mera miljarder att förslösa på mera välstånd och pompa. Och då har miljöpartiet gjort sitt för miljön - ideologin har fått sitt - och då kan vi fortsätta att ösa ur jordens uttömliga förråd!
   Den överdimensionerade tankeorganet har faktiskt en reptilhjärna i sig och den reagerar fortfarande som när vi kröp upp ur havet och var reptiler och maskar. Därför har vi aldrig lärt oss att inte slåss och mörda. Denna ursprungliga ödlehjärna regerar faktiskt oss. Vi använder vår enorma kraftverkskraft för att förinta våra grannstammar. Det är viktigare än att i stället underlätta grannens vardag. 
   Sunda förnuftet körs fullständigt över av ideologier, vilket är ännu värre. Ideologier är som dagsländor, eller hjärnspöken, och dom är dagsländor. Det existerar inte en ideologi som inte bara inte har överlevt, utan har lyckats att förbli en sanning! Men under sin dagsländeflykt lyckas idiotin - förlåt jag menar - den för dagen aktuella ideologin - förstöra energin som vi har lyckats att utvinna från jordens förråd. Och därför svälter våra grannar fortfarande!?
   Men nu kommer poängen, inte på ängen, utan ur en gen - ialisk överdimensionerad hjärna. - Nämlich, vi vet inte hur vi ska utnyttja funderings fundamentet nyttigt, så vi hitt' på och inför kattens dag, så att alla Tiger, Robin, Zelda, Nisse, Gösta, Vincent, samt dom gamla hederliga kattnamnen som Missan och Grålle -?  Och ett oändligt antal ouppräknade katter kan baka sin egen tårta och bjuda sina vänner på kalas just denna dag och kanske få en slips i present! - Man må hoppas att det inte blir som hos mänskligheten att det urartar till paj- eller tårt- eller bombkastning istället!     
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar