onsdag 13 december 2017

i dessa moderna tider...

   
   I dessa moderna tider när en normal människe inte behöver ens känna till hur man öppnar motorhuven på ens ägandes bil. I dessa moderna tider när det enda viktiga är att man inte ger för mycket gas när man ska öka farten - för om man gör så - d.v.s. trampar pelle i botten - blir man underkänd av körkortsinspektören! - Yes! I dessa moderna tider behöver man inte kunna något om bilens funktion, utan bara allt om natur och luftföroreningar - det är vad man ska lära sig i bilskola! 
   I dessa moderna tider när man gör service - och det på verkstad - för det göres med datorer och diverse uppdateringar och servicen göres endast var 3 000 mil - så kan man säga att min ståtliga Citroenen hade en viss tur i förgångna veckan. Man kan nog påstå att även jag kan känna mig smått glader.
   Om ni, eventuella läsare inte har tröttnat å läsa ännu, så ämnar jag, nu enteligen, börja förtälja historien. Vid det årliga besöket, på i dessa moderna tider det numera privatiserade företaget, Besikta, blev gubben sur för att det droppade olja på hansis kala hjässa. Jag som aldrig, under min Citrons tioåriga och 15 000 mila livslängd, har behövt fylla på motorolja mellan servicetillfällena på 3 000 mil, var ganske så förvånad.
   Den flintskallige inspektören med oljan på hjässan var egentligen snäll och service-minded, så han drog upp oljestickan och där var det tämligen så tomt! I och med det att 15 000 mila servicen gjordes i slutet av augusti, jag förbrukar c:a 2 000 mil om året, så behövdes det nog inte så många droppar till för att det skulle ha droppat slut på den livsnödvändiga oljan i Citronens motor. 
   I protokollet från gubben med den oljiga hjässan stod det trenne anmärkningar. Itt, handbromsmekanismen kärvar. Tveu, enligt datoren är det fel på tänd-förställningen. Thrreu, oljeläckage - inte acceptabelt för den lilla naturen! - Du har trettio dagar på dig att åtgärda dessa fel - bye, bye! 
   Såå - i dessa moderna tider, vände jag till min bildoktor - verkstaden. - Hansis dom löd som följer. - Citronens parkeringsbroms verkar med ett kuggsystem på skivorna på framhjulen. Det finns ingen renoveringssats, utan man måste byta hela bromsoken. Sagt och gjort. Notan för detta blev 3 990 kr. 
   Vid vidare felsökning visade det sig att den hydrauliska tänd-förställningen även var den som läckte den droppande oljan. Så snart man startade motoren, så flödade det olja ur kontakten - kul!
   I dessa moderna tider så, genom att medelst en telefon ringa till världens ända och uppge bilnummeret, beställer man den nya reservdelen och nästa dag ställer sig vid brevlådan och pling, så ligger den beställda biten dära!
   I dessa moderna tider tog detta i alla fall tolv dagar och lika många nätter (vad nu nätterna har med det att göre?) innan oljeläckan var avhjälpt! Och jag hade fyllt på c:a fyra liter olja á 170 kr/literen. Kontakten som sådan kostade 2400 kronor, bara den. Varför hela notan för kontakt, lite olja och montering slutade på summa 3 150 kroner i skrynkliga sedlar. Så nog blev det ddyyrrt!
   För övrigt så, i dessa moderna tider, ringde överläkaren på urologen, Staffan Jahnsson, och meddelade att han vill göra provtagning på min lunga emedan han har upptäckt någon sorts förändring på densamma. - Jo jo, det går utför!        
            
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar