torsdag 28 december 2017

..nu är det dags igen..

   Ja ja, nu är det dags igen att göra rätt för min slogan, vidhängande min blogg!
   Detta har publicerats av TT Nyhetsbyrån - den 28 december 2017. - Om nu detta inte har redigerats med onda ögon, så är det fjolligt! - Som följer:

Rikspolischef Dan Eliasson om... 
  ... det ökande antalet dödsskjutningar:
- Vi har sett skjutningar där man varit väldigt hänsynslös, oförsiktig och ovarsam med människoliv och det är klart att det bekymrar väl oss alla. Men när vi väl får tag på personer som begår de här brotten, vilket vi faktiskt får, är det väldigt långa fängelsestraff.
   Han har tyvärr missat att skriva in ibland mellan - vi faktiskt får och  ,är det väldigt...
  ... straffskärpningen vid vapenbrott:
- Det gör att vid grova vapenbrott kan vi ta personer direkt i häkte, och därifrån direkt i fängelse efter rättegång. Det är klart att det kommer ha en avskräckande effekt, det är jag övertygad om. I dag har vi situationer där vi har tagit grovt beväpnade kriminella för innehav av skarpladdade grova vapen, och efter förhör är de tillbaka ute på gatan efter fem-sex timmar.
  Redan på sjuttiotalet när det ena efter det andra beredskapsförrådet plundrades på automatvapen, handgranater och dylikt undrade i alla fall jag var det kommer att sluta. Jag tänkte att vapnen kommer ju för eller senare att dyka upp i samhället! - Att detta fick fortgå kändes som en oföretagsamhetsskandal från samhällets sida, men det fortgick! - Sedan kom Balkanländernas sammanbrott, med en invasion av krigsskadade före detta Jugoslaver, med överblivna vapen i bagaget. Plötsligt var det kriminella Sverige beväpnad - som det heter - till tänderna, men ändå blundade makthavarna - det hände ju inte så mycket! Först nu, trettio år senare har lagen kommit ikapp och gör det självklara, nämligen att lagföra en som vandrar omkring i Sverige med ett olagligt vapen! - Och polisen är samtidigt rädda att ingripa i vissa stadsdelar!      
  ... metoo-rörelsen och en eventuell ökning av anmälningar om sexualbrott:
- Låt oss se hur stor den här vågen blir i slutändan. Det är bra att anmälningar kommer in, men då får ju vi se till att balansera om våra styrkor i större utsträckning. Det är ett sådant jobb vi försöker att göra hela tiden.
   Vilka styrkor skall han balansera om? Skall han balansera om dom redan otillräckliga mordutredarna, eller dom obefintliga inbrottsutredarna, knappast trafikpolisen, för då kan ju nollvisionen ta skada av  'et? - En del av det här av mig skrivna är ironi, men principen är väl klar i alla fall?   
  ... den kommande samtyckeslagen:
- Jag tror att den här samtyckeslagstiftningen ställer oss inför nya utmaningar och vi behöver utbilda vår personal.
    Här räcker väl med att hänvisa till det redan skrivna i förra stycket!
   ... att lag och ordning får stor uppmärksamhet i den politiska debatten:
- I grund och botten är det positivt. Verktygslådan som vi jobbar med får fokus, och lagstiftningsarbetet också. Vi blir mer granskade, för det är klart att ger du någon mer resurser och verktyg så förväntar du dig mer resultat och det blir mer diskussion om vi gör bra saker eller inte.
    ... naturligtvis inte! Han har naturligtvis i detta stycke inte sagt någonting! - Han ska inte vara den högste polischefen. - Han kan möjligen vara en dålig politiker.
   ... de starkaste minnena från polisåret 2017:

- Samtalet någonstans 14.56 den 7 april (om terrordådet på Drottninggatan i Stockholm) - jag ryser när jag pratar om det. Det går inte att komma ifrån, det tar jag med mig. Jag tar också med mig vreden och ursinnet jag känt vid attackerna mot polisen. Och så tar jag med mig en fantastisk sommardag när jag lyssnade på (statsminister) Stefan Löfven och (justitieminister) Morgan Johansson och de berättade hur mycket pengar polisen skulle få framöver. Det kändes som att det var slut på regn och storm och oväder i ansiktet, nu kom vi in i varmare väder och varmare förtecken.
   Om minnena han ska ta med sig - kan det betyda att han ska gå? - Vreden mot attackerna mot polisen envisas han med att i politiskt syfte överdriva genom, att trots polissakkunniga, påstå att beskjutningen av en polis villadörr var ett angrepp på polisväsendet och inte, som poliserna själva säger, ett angrepp enbart på personen och inte på yrkeskåren.
   Glädjen över löftena från Löfven och Johansson är enbart fjolligt och politiskt dravel. Han vet väldigt väl att löftena kommer att bli en tummetott! - Och då var denna saga slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar